Helenas nöt- och kolapaj

Jag och två kompisar träffas ungefär en gång i veckan och "scrappar" tillsammans. Då turas vi också om att baka och denna veckan är det min tur. Så igår gjorde jag en Nöt- och kolapaj. Det återstår tills imon att se om den var mödan värt att göra (det tog ganska lång tid eftersom att kolasmeten inte ville stelna) men den blev ju i alla fall ganska tjusig!


Ingredienser:

Som vanligt har jag gjort receptet "lite nyttighetsanpassat", men om ni vill ha det mer "kakigt" är det bara att ta ex. endast rent vetemjöl + mer smör i degen, samt vanlig grädde i kolasmeten.

Nu ska jag fixa mig iordning inför kvällens utgång!
/Helena

Deg:
* 75 g margarin
* 1 dl grahamsmjöl
* 3 dl fullkornsvetemjöl
* 3/4 dl ekologiskt strösocker
* 1 ekologiskt ägg

Kolasmet:
* 2,5 dl "vispa lätt" grädde milda 20%
* 1 dl ljus sirap
* 3 dl ekologiskt strösocker

200 g hasselnötter



Gör så här:

Blanda mjöl och socker, tillsätt smöret och hacka samman till en grynig massa. Tillsätt sedan ägget och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Pricka bottnen i pajskalet och sätt sedan in i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter. 
Rosta hasselnötterna i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter. Låt nötterna svalna och gnugga sedan bort skalen på dem. (Du kan låta det sitta kvar, är mest att skalet kan ha lite "bränd-smak" efter rostningen.)
Blanda grädden, sirapen och sockret i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt koka tills det går att rulla en kula av en droppe kolasmet som hällts i en kopp kallt vatten. (För mig tog detta ca 1 h, men det beror på hur "stormigt" man kokar smeten.)
Lägg hasselnötterna i pajskalet och häll sedan kolasmeten över. Låt svalna och stelna.


Kommentarer
Postat av: Susanna

Skrev precis upp vilka ingredienser man behöver till denna paj. Ska nog göra den i helgen! Verkar ju vara sååå god!

2008-10-24 @ 16:11:10
Postat av: Alina

Gillar din blogg hördu! :)

2008-10-24 @ 16:15:02
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback