Jul-cakepops med apelsinsmak

Mitt första försök att göra cakepops blev faktiskt riktigt lyckat, även om det tog ganska så lång tid... det är ju många moment som ska avklaras! Men kul var det! Och roligt när man har någon att bjuda på. Och det är ju inte bara att baka, utan kreativiteten får man verkligen utlopp för också :) Och GODA blev dem!
 
Jag gjorde en cakepops-sats med lite apelsin i (eget påhitt) och sedan doppade jag dem både i mörk eller vit choklad. Den mörka fick lite julströssel. Den vita stack jag en liten strösselpinne som näsa på, satte dit en chokladdoppad skumsvamp som hatt och målade ögon och mun med mörk choklad.
Sen knöt jag rosetter kring klubbpinnarna.
 
Ingredienser (ca 15 st):
* 1/2 st Kladdkaka (använd detta recept: http://matresan.blogg.se/2010/may/kladdkaka-med-visp-och-banan.html)
* 5 st digestivekex
* 2 msk mörkt Muscavadorörsocker
* 40 g creamcheese
* rivet skal från 1 st apelsin
* 2 tsk kaffe
* klubbpinnar av trä (finns på Panduro Hobby)
Garnering:
* mörk eller/och vit choklad, ca 150-200 g
* strössel, godis etc...
 
Gör så här:
Baka kladdkakan. Mixa halva kladdkakan med digestivekexen. Blanda ner sockret och creamcheesen och kaffet och apelsinskalet. Rulla till bollar och ställ kallt i kylen en stund. Stick i klubbpinnar. Smält chokladen och rulla kulorna i chokladen. Låt torka en stund. Garnera och ställ sedan i kylen att svalna och stelna. Klubbpinnarna kan ex förvaras stående i en skål med ris i.
 
 

Kommentarer
Postat av: C

Åhh, de är SÅ fina! Och nu vet jag hur man kan fixa dem, tack! :)

2012-12-05 @ 12:55:47
Postat av: Susanna

Superfina! De vågar man ju inte äta upp!

2012-12-06 @ 14:18:26
Postat av: Anonym

Jag hade önskat att du hade en julkategori, så man hittar alla sådana recept på ett ställe! :)

2012-12-09 @ 06:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback