Kroatisk matkultur

Någon som skall åka till Kroatien i vår, sommar, höst? Här kommer i alla fall lite tips på mat att äta/testa om man besöker Kroatien! :) Det fattas säkert massa, ni får gärna fylla i isåfall. Detta är det som jag själv observerat, samt som mina kroatiska vänner berättat om. Kroatisk matkultur är ganska lik de övriga länderna på balkan, så ska du till något närliggande land kan du säkert hitta det mesta där också!

Kroatien har jag varit i flera gånger. I Split 2007, på min tågluff 2011, och sedan två gånger i höstas då jag besökte en vän där.



KÖTT

Kött, kött, kött – en mycket viktig del i den kroatiska maten. Testa ex. Ćevapčići (typ små avlånga köttbullar), Pljeskavica (liknande hamburgare/stor tjock pannbiff) eller Ražnjići. När jag åt middag hos min väns morföräldrar så var det köttet som stod i centrum för måltiden. Allt annat tillbehör var inte så viktigt, utan mest ett ”måste”.



BUREK
Burek är inte kanske just typiskt för Kroatien, utan lite i hela Balkan egentligen. Filodegsgratäng/paj med antingen ost eller kött i. Mycket mäktigt (och kanske inte så hälsosamt) men mättande! Avnjuts bäst tillsammans med en stor kall öl, blev jag tillsagd av en kroat.


GULASHSOPPA
Gulash förknippar man ju främst med Ungern, men denna soppa är även en del av det kroatiska köket. Man äter den faktiskt ofta på nyårsafton!


ROSTADE KASTANJER
Kanske inte just typiskt för Kroatien, men det var lätt att finna där. På hösten finns det massor av stånd i Zagreb där de står och rostar kastanjer och säljer i pappersstrutar.
Kastanjer kan man också få i bakverk och kakor i Kroatien!


MAJSKOLVAR
Det finns stånd överallt i Zagreb som säljer grillade eller kokta majskolvar, med eller utan salt. Ett lite nyttigare snacks och bra att ta i farten när man är lite hungrig.

Något som jag också lade märke till är att man äter väldigt mycket rå lök i kroatien.


PALACINKE
Pannkakor är populära i Kroatien, såsom i så många länder runt omkring. Du kan få dem med diverse tillbehör.


HEMBAKTA SMÅKAKOR
Om du har turen att träffa eller lära känna några kroater, kommer du säkert att bli bjuden på diverse småkakor som är hembakta. Dessa kakor har en kompis mamma bakat! De dubbla med sylt i mitten är en riktig klassiker. Dem har jag också fått en gång av en mormor till en vän, i Tjeckien.

FRITULE
Liknande en liten rund friterad munk.


ŠTRUDLA
Precis som Štrudla är vanlig i andra länder, har den också en given plats i det kroatiska köket.
Populära fyllningar är ex. fyllning av äpple eller ost. Štrudla på bilderna har en väns mamma bakat. Hon köpte själva degen färdig, tunn kavlad deg, och gjorde sedan fyllningen och rullade in i degen, till sist gräddade hon dem i ugnen. Det var gott att äta varannan med äpple och varannan med ost, man fick lixom både sött och salt och det var en perfekt blandning.


KREMSNITA
På ett café testade jag Kremsnita. En bakelse gjord på vaniljkräm och ägg med botten/topp av frasig deg. Varianten jag testade hade ett lager av mörk choklad ovanpå också. Mums alltså, en riktigt god bakelse tillsammans med en kopp kaffe. Kremsnitan kommer, som det sägs, ifrån en liten kroatisk stad som heter Samobor. Jag har ätit liknande innan, nämligen ”Bled cream cake” i Bled i Slovenien. Därför frågade jag någon varför den hette ”Bled c c” där om den kommer ifrån Samobor? Killen jag frågade visste inte, men han tror det är ett säljknep, och blev nästan lite upprörd eftersom han tyckte att Bled lite stulit deras goda kaka ifrån Kroatien och använde som ”sin egen”. Nå väl, vare sig det är Kroatisk Kremsnita eller Bled cream cake så är det i pricip samma kaka och båda är goda. Måste dock erkänna att denna i Kroatien var aningen snäppet godare än den jag åt i Bled. ;)

SLADOLED (glass)
Kroatisk glass har väldigt bra rykte om sig! Den bör provas, gärna kulor i en strut. Många smaker finns, och framförallt är det väldigt billigt. Ca 5 sek/kula när jag var där.



KRAŠ CHOKLAD
Kras är ett välkänt företag i Kroatien som tillverkar choklad och kakor. Några av de mest populära chokladsorterna är Bajadera (smak av nougat och mandel i tre skikt), Griotte (mörk choklad med fyllning av likör och körsbär) samt Fontana (kubiska chokladbitar av mörk choklad med ett smältbart mjukt inre som friskar upp – brukar ibland kallas ”isbitar”). Kras har butiker på flera ställen i Zagreb där de säljer både vackra presentaskar och choklad i lösvikt. Och för oss svenskar är det naturligtvis ganska billigt också!
Mer om deras företag och produkter kan du läsa om på hemsidan: http://www.kras.hr



KROATISKT VIN
Kroatiskt vin har väl inget större rykte eller så, men vill man ändå testa något kroatiskt så är sorterna Peljesac och Plavac ifrån Kroatien. Finns ifrån olika tillverkare.


KROATISKT MINERALVATTEN – Jamnica
Ett populärt mineralvatten som dricks av många kroater.


KROATISK ÖL
Tre exempel på inhemska ölsorter är Pan, Karlovaćko och Ožujsko. Karlovaćko bryggs i staden Karlovac och Ožujsko bryggs i Zagreb.



RAKIJA
Rakija är den vanliga benämningen på sprit kan man säga. Ofta tar man en ”rakija”, denna rakijan kan sedan vara av olika sorter och har olika namn beroende på vilken frukt eller bär den är gjord av. Ett ex. är Šljivovica vilket är gjort på plommon. Rakija är ofta mycket starkt! Och man dricker det lite när som. Ex. fick jag ett snapsglas rakia kl 11 på förmiddagen då jag åt frukost hos min väns morföräldrar.


PELINKOVAC
Populär likör.



LEPINJA - Bröd
Lepinja är ett bröd som inte bara äts i Kroatien, utan egentligen över hela Balkan. Det är som ett fluffigt bröd, som när det gräddas ”reser” sig så att man kan använda det som pitabröd. Man kan äta brödet som det är, men ofta stoppar man också ex. Cevapici i det, ex. tillsammans med rå lök och kajmak (liknande färskost).


SMAKLIG MÅLTID:

Dobar tek!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att läsa!

2012-04-30 @ 13:12:54
Postat av: Erica

Jag håller med ovanstående. Roligt att läsa. :-) Denna sorts inlägg är väldigt roliga och intressanta, tycker jag. Det är spännande med matkultur. =)

2012-05-01 @ 09:44:29
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Burek är så gott! Jag har dock ätit den albanska varianten ifrån Kosova. Som kallas för pite. Med spenat och purjolök. Sjuuuukt god! :)

2012-05-03 @ 08:56:13
URL: http://frejasmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback