Mat-tips inför resan till Tjeckien

Någon som skall åka till Tjeckien/Prag i sommar? Här kommer lite matkulturs-tips för er! Prag är min favoritstad och Tjeckien är mitt favoritland, för tillfället. Efter att ha tillbringat tre veckor där i höstas, så saknar jag det väldigt mycket. Men i sommar hade jag tänkt att stanna där bara en natt eller två, när jag är på väg tillbaka till Sverige efter min tågluff i Europa. Då ska jag leta upp fler Tjeckiska livsmedel och mat att testa!





KÖTT
Kött, kött och kött är vad man äter i Tjeckien! Och riktigt fint kött med goda såser och tillbehör kan du få för en billig penning på massor av restauranger i Tjeckien!

KNÖDEL
Knödel, lixom i Österrike, är vanligt även i Tjeckien. Knödel består bl.a. mjöl och potatis och påminner lite om palt.


WIENERSCHNITZEL (Veprový rízek)
Wienerschnitzel kanske man i första hand förknippar med Österrike, men denna är typisk även för tjeckien. Schnitzeln ovan lagade min tjeckiska vän till själv och bjöd mig på.



TRDELNIK
Trdelnik är deg som rullats runt ett metallspett och sedan grillats. Det kan vara smaksatt med ex. nötter eller kanel. Denna ovan, som jag åt i Cesky Krumlov i södra Tjeckien, var med kanel på. Riktigt god kaka! En st sådan ksotar runt 5-12 sek beroende på var man köper dem. De finns att hitta i Prag också. Bilden till vänster är tagen framför kyrkan i centrala Prag där ni kan se ett Trdelnik-stånd skymta i förgrunden. Det luktar ljuvligt från stånden!


BABOVKA
Babovka är en typisk tjeckisk kaka samt dessert. Den bakas rund, som en ring (se ovan) och kan ha olika fyllning. Ex. marmorerad med kakao, med russin i, kanel eller med vallmofrö-fyllning. Kolla efter Babovkan på caféer och i mataffären. Eller varför inte göra som jag och baka en Babovka själv med en tjeckisk vän som guide? Eller kanske inte, eftersom vi misslyckades med baket... Inte alltid lätt att ställa in rätt temperatur med en gasugn nämligen! På bilden till höger ser ni en Babovka på bilden på florsockerpaketet!


Lite olika kakor att testa i Prag: Kaka med vallmofrön, Cheesecake, Tjeckiska småkakor samt en tjeckisk efterrätt
Kakor med vallmofrön är vanliga i östra delen av Europa (har ju tidigare skrivit om det i mitt Polen-inlägg). Detta är inte lika vanligt i Sverige, så därför bör man testa det här! Kakan ovan köpte jag på ett litet bageri i Prag.
Sedan är cheesecake väldigt populärt också! Men då är det inte sådan cheesecake vi menar i Sverige, utan denna är inte så söt - utan mer syrlig - ungefär som den polska kakan "Sernik" som jag publicerat recept på här på min blogg.
Tjeckiska småkakor finns det gott om i olika former och konstelationer. Kolla i mataffärerna och köp med hem! Dessa ovan fick jag smaka av min tjeckiska väns mormor (hembakta alltså).
Efterrätten längst ner till höger fick jag på en restaurang. Jag minns tyvärr inte vad den heter, men min tjeckiska vän sa att den var "typisk" för Tjeckien. Så det litar jag på :) Den serverades med en klick grädde och en klick vaniljglass.


FRUKTKNÖDEL
Precis som knödel är typiskt att äta som huvudrätt till kött, så finns det också knödel fylld med frukt som man äter till efterrätt. Ex. fylld med jordgubbar, aprikos eller plommon.



I alla länder kan man ju finna annorlunda och spännande chokladsorter. Detta är bara några av alla dem jag fann i mataffären i Prag.



TJECKISKT ÖL (Pivo)
Inget besök i Tjeckien utan att dricka öl! Massor med kända ölmärken kommer härifrån, ex. Staropramen, Budweiser Budvar och Pilsner Urquell. Öl är också väldigt billigt, mycket billigare än att ex. köpe ett glas läsk på en restaurang. Går man på de lokala ställena kostar en stor plunta öl från 10 sek. På turistställen kan det vara aningens dyrare, men fortfarande inte dyrt för oss svenskar. Ovan dricker jag öl i en mysig källarpub i Prag.

 
Billig vodka och roliga likörsorter kan man också köpa med sig hem. Dessa ca 40 kr/flaska. Roliga tesorter finns det också gott om!

Dobrou chut! (Smaklig måltid!)


Har ni några ytterligare tips om saker man skall/borde äta när man är i Tjeckien? Tveka inte att skriv en kommentar!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Vad sugen man blev på att åka till Tjeckien! :)

2011-05-22 @ 22:33:21
Postat av: Karin

Babovkan ser ju ut som en vanlig sockerkaka, vad är det för skillnad? ^^

2011-05-23 @ 09:39:25
URL: http://mysigkudde.blogg.se/
Postat av: john thomas financial

This information is worth everyone's attention. When can I find out more?

2012-10-24 @ 21:18:46
URL: http://www.johnthomasbdfiscaloutlook.com/
Postat av: www.squidoo.com

WOW just what I was searching for. Came here by searching for siddhanta

2012-12-25 @ 01:49:03
URL: http://www.squidoo.com/profollica-review
Postat av: Michael

It's nearly impossible to find educated people on this subject, however, you sound like you know what you're talking about!
Thanks

2013-01-06 @ 23:35:17
URL: http://trilastincouponreviews.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback