Caramel square slices

Julens absolut godaste julgodis!!! Detta godisrecept har allt en liten kaka ska innehålla! Jag och min syster är helt eniga om att detta är den godaste lilla kaka som finns!


Ingredienser (ca 45 st):
Bottendeg:
* 100 g margarin
* 3,5 dl vetemjöl
* 0,5 dl socker
* ev. lite vatten
Kolafyllning:
* 0,75 tsk ljus sirap
* 1 dl socker
* 90 g margarin
* 1,5 dl vispgrädde
Garnering:
* 100 g mjölkchoklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman ingredienserna till degen. Tillsätt vatten om det behövs för att få bra fasthet. Lägg ett bakplåtspapper i en gratängform, och tryck sedan ut degen i denna, så att du får en botten ca 1-2 cm tjock. Grädda i ugnen i 10 min. Under tiden kokar du upp kolafyllningen i en gryta på spisen. Låt koka i 10 min. Sedan häller du smeten över degbottnen och ställer in kakan i ugnen igen. Smeten kommer att börja bubbla, och när bubblorna "lagt" sig är det dags att ta ut kakan igen. För mig tog det ca 10 min i ugnen, men det beror på lite vilken ugn man har. Låt kakan svalna. Smält sedan chokladen och bred ut jämnt över kakan. Låt stelna igen, och skär sedan i små mumsbits-rutor! Mums!

Vill man göra det mer som en kaka kan man skära stora rutor. Men små rutor är nästan bäst då det är en mäktig kaka. Om man skär små bitar blir det ca 45 st små kakor.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Julia

ser sjuukt goda ut!!

2011-12-20 @ 13:21:18
Postat av: camilla

jag ska köpa ingridienser imorgon till dessa :D

2011-12-20 @ 21:09:07
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: vonskareng

åh gud vad smarrigt! måste testas snarast!!!

2011-12-21 @ 01:53:22
URL: http://vonskareng.blogg.se/
Postat av: Victoria

Håller på med detta nu faktsikt! :D Fast det ska nog vara 0,75 dl sirap va? ;P

2011-12-21 @ 16:04:50
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: camilla

Gjorde detta nyss och de var supergott :D

2011-12-23 @ 13:20:56
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback