Upprörande uttal kring dietister...

Fick en kommentar här på bloggen vad jag tyckte om följande artikel:
http://www.runnersworld.se/artiklar/jonas-colting-vs-axa-kolhydratsbluffen.htm
 

Ni bör själva läsa inlägget, samt svaret på den. Det är Jonas Colting som skrivit, och sedan har Karin Magnusson, Leg. dietist på AXA sports club svarat.

Om Jonas Colting hittat ett bra sätt att äta och träna så är det bara bra tycker jag. Men att på det sätt som han gör, anklagande mot oss dietister, påstå saker som inte är sant - det gör mig faktiskt upprörd!

Bl.a. skriver Jonas såhär:
"Till sin hjälp har kolhydratmaffian en mängd dietister och kostrådgivare som helt ogenerat förmedlar kolhydratsmaffians köpta information som om vore den fakta huggen i sten och levererad av Moses själv. Matens och näringens tio budord enligt pastaguden. Uppenbarligen har dessa så kallade experter aldrig sprungit ett steg själva, annars skulle de inte rekommendera folk att äta en stor pastaportion två timmar före ett lopp. Dietisten som lobbyist förmedlar budskapet att fett är farligt, protein ett nödvändigt ont och att allt med prefixen lättlight-, mini och diet är att föredra, så länge man orkar äta en makaron till! Detta är ju en skrattretande paradox då fett (även mättat), och protein alltid varit människans basföda, medan det vita sockret funnits att tillgå i endast 200 år. Det är uppenbart vad som är sämst och mest genetiskt främmande för oss."

Jag:
1. Jag har sprungit många steg själv
2. Jag rekommenderar inte en stor pastaportion två timmar före ett lopp
3. Varken jag, eller någon av mina dietistkollegor förmedlar budskap om att fett är farligt. Fett är livsnödvändigt.
4. Att protein skulle vara ett nödvändigt ont? Alltså jag skrattar nästan... det skulle vi aldrig säga. Klart man skall äta protein!
5. Och light, mini och diet är inte alls att föredra. Det beror helt på om man behöver gå upp eller ner i vikt, samt vilken energiförbrukning man har.
6. "Medan det vita sockret funnits att tillgå i endast 200 år". Syftar han på att vi rekommenderar socker? Det gör vi naturligtvis inte.

Karin Magnusson har skrivit ett bra svar tycker jag. Men ni kan ju läsa själva och säga vad ni tycker.

Jag är i alla fall trött på de påhittade föreställningar som finns om oss dietister! Det tyder på okunskap om vad vårt yrke egentligen handlar om.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Edit

Det jag tycker är konstigt är att så många som förespråkar en kost med lite kolhydrater verkar anse att alla andra är med i någon slags konspiration.



Jag håller helt med om vad du säger. Tack för ett bra svar!

2011-04-08 @ 11:07:20
URL: http://editpedit.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker också det är himla tråkigt med inställning som många har till dietister.. Speciellt de som kommer med argumenten att de läst i typ aftonbladet att man ska äta si och så ena veckan och då är det de som gäller. Men också de utan relevant utbildning inom området som hittat något sätt att äta, provat det och så funkade det och då är det så man ska äta. Det behöver ju inte vara dåligt kanske men jag kan känna att de gör fel när de kör över andra sätt att lägga upp kosten.



I frågan kring fett så tror jag många felaktigt tror att man ska minska på fettet för att gå ner i vikt och det är därför dietister fått stämpeln på sig att man tar bort fettet för folk som ska gå ner i vikt trots att det inte stämmer.

Alla vill väl ha en mirakelmetod för att må bra, gå ned i vikt eller vad det nu handlar om och därför får ju ofta nya metoder stort genomslag när de syns i media.



Tycker också att Karin skrivit ett bra svar, sen är det ju tråkigt att delar av det försöker förvrängas/tolkas på fel sätt i kommentarerna efter men det är ju ett känsligt ämne så det är väl inte oväntat.

2011-04-08 @ 11:51:02
URL: http://matochlivet.blogg.se/
Postat av: Marie

Denne Jonas uttalande är kanske något extremt men jag kan ändå se var han får det ifrån. Det finns några bloggar skrivna av dietister/dietiststudenter som jag läser ibland och jag får också intrycket av att maten för det mesta är eller har ambitionen att vara fettsnål och att det förekommer mycket lightprodukter.

2011-04-09 @ 09:38:27
URL: http://elinmaries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback