Tips inför resan: Polska mat-specialitéer



Pierogi

Pierogi är namnet på små “piroger” som är en polsk specialité. Man kan säga att det är lite som dumplings, och ”pierogi” är innehåller ofta potatis, surkål, kött, ost eller frukt som fyllning, sedan kokas ”degknytena”. Pierogi är plural, eftersom man oftast får flera stycken när man beställer Pierogi på restaurang. Jag testade på att äta ”Pierogi z miesem” vilka innehöll kött. Mina kompisar, som är vegetarianer, testade på ”Pierogi ruskie” som är vegetariska och innehöll bl.a. ost.

Jag tyckte mina Pierogi var jättegoda! Och trots att det inte såg ut att vara så mycket mat, blev jag väldigt mätt!



Golabki

Golabki är en traditionell polsk rätt vilken består av lätt kokta kålblad som sedan lindas runt en fyllning av ex. kött, lök eller ris. Ungefär som en kåldolme alltså. Dessa rullar serveras sedan med tomatsås. Betydelsen av ordet ”Golabki” är ungefär ”duva”. Detta försökte en polsk tjej jag träffade i Polen förklara för mig. Då undrade jag förståss – är det duva i Golabkin? Svar nej, utan det är vanligt kött från gris eller ko. Namnet tros komma från att formen på rullen ser ut som en duva (fråga mig dock inte hur).

Golabkin var god, men tyvärr lite smaklös tyckte jag. Min polska kompis sa dock att smaken på Golabkin, och om den är god eller inte, skiljer mycket från restaurang till restaurang.



Barszcz

Barszcz är namnet för ”Polsk rödbetssoppa”. Något som man måste testa om man är i Polen! Jag hann inte testa soppan på restaurang, så därför köpte jag med mig en påse hem ifrån affären så jag ska testa soppan hemma. Vet ju att det inte är lika bra som att äta ute, såklart, men tyckte ändå det var kul att ta med mig hem för en liten provsmak! 


Zurek

Zurek, en polsk soppa gjord på surmjölk och rågmjöl som även innehåller ex. korv, potatis, ägg, lök m.m. Innehållet i soppan varierar beroende på vem som gör den... Soppan brukar ibland kallas för ”Vit bortsch” och brukar bl.a. ätas vid påsk i Polen.

 
Bigos

Bigos, ”jägargryta”, är en polsk surkålsgryta. Bigos kan även innehålla ex. korv, rökt fläsk, svamp, lök m.m. Allt detta kokas samman och äts sedan varmt eller kallt, som förrätt, tillbehör eller huvudrätt.

 

 

Surkål

En viktig och vanlig ingrediens i det polska köket är surkål! Denna används till lite allt möjligt, bl.a. kokt till fläsk eller till Bigos, som du kan läsa mer om ovan.

 

Rödbetor

I Polen äter man mycket inlagda rödbetor.

 

 

 
Här bilder på några bakverk som jag och mina vänner åt på ett polskt café. Något som verkade populärt var äppelpajer samt kakor med vallmofrön i.

 


Makowiec

Makowiec är en polsk vallmokaka. Bakverket görs vanligen som en rulle med fyllning av vallmofrön, socker, russin och ibland rom. Namnet kommer ifrån det polska ordet ”mak” som betyder vallmofrö. Kakan är nästan ett måste vid jul och påsk i Polen.

Jag bakade denna kakan som ett polsk bidrag till vårt Europa-fika, när jag var Cafévärd på Kalmar nation i Uppsala.

 

Sernik

Sernik är namnet på en polsk ostkaka, typ cheesecake. Namnet kommer ifrån att ”ser” betyder just ”ost” på polska. Har ofta mördegsbotten och innehåller ibland även russin.

 

 



Krówki, Krówka

Krowki är namnet på fudge-godis som är speciellt , och väldigt populärt, för Polen. ”Krówki” betyder ”liten ko”, och godiset är mjölk-kola-godis (toffee fudge) som kan ha olika fyllningar. Godisarna är gjorda av socker, mjölk, grädde, smör, vaniljsocker m.m.



Jag köpte Krówka i lösvikt på stan, där det kostade 3,20 zloty /hg vilket är ca 7,50 kr/hg. Det fanns massor av olika sorter, bl.a. vanlig, crunchy, med äpple och kanel, med vallmofrö, med jordnötter, med kaffemsmak, med chokladsmak m.m. Min favorit blev nog den med jordnötter eller crunchy, men alla var riktigt goda!

 




Smaksatt öl: Äpple- och rödabär-öl från REDD'S

Något som jag och mina vänner hittade i Polen, efter rekommendation av en polsk vän, var öl smaksatt med äpple eller röda bär. Hemma i Sverige har jag än så länge bara funnit körsbärsöl, hallonöl och jordgubbsöl, men dem gillar jag verkligen. Så när jag fick höra att det fanns äppelöl blev jag intresserad. Jag smakade den och den var jättegod! Inte besk som öl, och inte söt som en cider – utan mittemellan. Köpte med mig några sådana flaskor hem till Sverige.

 

Vodka

Vodka är vanligt i Polen. Billig är den också, att köpa med hem till Sverige. 

 

Smacznego!  

- dvs smaklig måltid :)

/Helena


Kommentarer
Postat av: Anonym

det låter ju skitbra! (:

2011-04-02 @ 23:58:38
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Elina

Superbra tips helena!! ska typ skriva ut det här och ta med! :D

2011-04-04 @ 14:05:11
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Susanna

Nu blir jag också sugen på att åka till polen med!! :)

2011-04-04 @ 18:59:29
Postat av: Felicia

Polsk mat är super! Har du receptet till polska piroger? Och vad gäller godis tror jag du missade det godaste polska godiset av de alla; fågelmjölk dvs. ptasie mleczko ;) Hela min polska familjs favorit godis tror jag.. :))

2011-07-07 @ 22:29:19
URL: http://fiffilurans.blogg.se/
Postat av: monne

jag ska till polen på onsdag är det nått jag måste tänka på när jag är i polen.

2013-09-13 @ 18:34:23
Postat av: monne

jag ska till polen på onsdag är det nått jag måste tänka på när jag är i polen.

2013-09-13 @ 18:35:49
Postat av: Anonym

jag ska till polen på onsdag är det nått jag måste tänka på när jag är i polen.

2013-09-13 @ 18:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback