Projekt: Glutenfri vecka

Jag ska nu, i de närmaste dagarna, inleda en glutenfri vecka. Jag ska alltså äta en glutenfri kost i en vecka. Detta för att känna på hur det är att äta glutenfritt, vilka problem som kan uppstå, hur man löser dessa, hur man hanterar olika situationer och också för att se om det finns något jag upptäcker att jag saknar. Jag tänkte att detta skulle vara bra för mig att testa som dietist, så att man är bättre förberedd när man samtalar med patienter som är glutenintoleranta och kan rekommendera dem och tipsa utifrån egna erfarenheter.

Någon av dessa dagar kommer jag också att skriva ner allt vad jag äter och näringsberäkna det. Detta för att se hur intaget ser ut när man äter glutenfritt, och om det är något speciellt man bör tänka på.
Jag ska också själv testa att baka eget glutenfritt bröd m.m.



Jag vill också be alla er läsare om hjälp! Jag kör lite tema glutenfritt nu och om ni har tips, idéer, synpunkter eller frågor som rör gluten och glutenintolerans - bara fråga på eller kommentera! Så ska jag försöka besvara/ge synpunkter tillbaka!

Vill ni ha mer kött på benen om gluteintolerans, så kan ni läsa ett tidigare inlägg av mig:
Glutenintolerans

/Helena

Kommentarer
Postat av: linn

Spännande!

2010-09-21 @ 18:45:01
URL: http://drivkraften.blogg.se/
Postat av: Annie

2010-09-21 @ 18:50:15
Postat av: Annie S.

Det låter som ett bra projekt. Jag ska följa dig!

2010-09-21 @ 18:50:39
Postat av: Emma

Jag har en fråga vad man typ kan bjuda på när man skall bjuda på fika o så för en glutenintolerant? Man vill ju gärna bjuda alla på samma men man vill ju inte att det ska smaka konstigt för de som inte är glutenintoleranta... något tips?

2010-09-21 @ 18:51:57
Postat av: Elina

Gud vilken bra idé helena! du kommer ju vara värsta gluten-experten sen :) Det där tror jag egentlgien är en bättre kunskap än den man läser sig till i böckerna! nu blev jag lite inspirerad till att testa nån sån där grej jag med.. :)

2010-09-21 @ 20:03:40
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Vilken bra idé med en glutenfri vecka, skulle många behöva :)



Den boken var ny för mig med och måste has :D

2010-09-21 @ 21:43:19
URL: http://fikamed.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag undrar hur man märker av att man har glutenintollerans? Är det specifika eller difusa symptom? Tacksam för svar! :)

2010-09-21 @ 21:54:26
Postat av: Magda chocolat lover

Är choklad glutenfritt? Vill kunna fortsätta äta det! Favoriten är snickers, är den okej för mig som glutenintollerant?

2010-09-21 @ 21:58:04
Postat av: Thess

Du är ju för underbar :) Då ska du testa detta bröd om du ville baka: http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-recept/grovt-brod

Det är ett av mina favoriter, men jag har inga russin i :P

Är du något du undrar är det bara att slänga iväg ett sms!

Kram från din glutis

2010-09-22 @ 15:37:54
Postat av: Carita

Ett tips är att skicka ett mejl till finax och berätta om ditt projekt, jag gjorde det när vi läste om glutenintolerans och fick värdecheckar på deras glutenfria sortiment :P

2010-09-22 @ 17:34:40
Postat av: Therese

Hej Helena och tack för titten :)

Kul projekt att du som dietist testar hur det är att vara glutenintolerant!!

Kan säga att det är lättare att ställa om sig när man verkligen har fått diagnosen. Men ååå så jobbigt det är att gå förbi Pressbyrån när det luktar nybakade kanelbullar och jag inte kan äta en som jag gjort förrut :)

Lycka till! Jag kikar in och ser hur det går för dig!

//Therese

2010-09-24 @ 22:10:21
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback