Syrliga kesella-chokladbollar

Dessa är jättegoda och "fräscha". Man får dock inte förbereda sig på att de ska smaka som vanliga chokladbollar, för då kan man bli besviken. Dessa är mer syrliga, men innehåller mycket mindre fett än vanliga chokladbollar eftersom det är kesella i istället för margarin/smör. Jag gjorde med vanlig kesella men man kan nog testa att göra med lättkesella också, smaken kan ju dock bli lite "tunnare" då.


Dessa har pärlsocker som garnering, men det var bara för att jag inte hade kokos hemma. Tycker kokos är godare, men det avgör man ju såklart själv vad man vill rulla dem i...

Ingredienser:
* 1 dl kesella
* 4 msk rörsocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 2 msk kakao
* 0,5 krm salt
* 3 dl havregryn
* ev. liten skvätt mjölk eller kaffe om det behövs för att få ihop "bollarna"
* riven kokos att rulla bollarna i

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och forma till ca 20 bollar. Rulla dem i kokos. Förvara i kylen.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vad gott det verkar. o lite nyttigare... kanske ska göra dessa till mitt pluggande i veckan? :)

2010-02-15 @ 19:42:12
Postat av: Anonym

Åh, jag som precis köpte hem kvarg :) nyttigare fredagsgodis! ;)



Ja, den var god! Men vanlig saft är såklart godare! :D

2010-02-16 @ 08:52:35
Postat av: Elin

ååh, va gott med chokladbollar, nyttigare också!



saften var god, men vanlig saft är godare ;)

2010-02-16 @ 08:59:08
URL: http://ellaskostochfriskvard.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag vet att bilden är lite misslyckad, för pärlsockret ramlade av eftersom vi hade fryst dem på caféet. men de blir snyggare i verkligheten! o lika goda för det såklart.

2010-02-19 @ 22:45:13
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Susanna

Testade detta receptet och de blev väldigt goda!

2010-12-15 @ 10:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback