Sötpotatispaj (mjölkfri)

Mitt bidrag till pajtentafesten ikväll blir en sötpotatispaj. Det har jag aldrig gjort innan så jag tänkte att jag skulle prova på det. En av mina vänner är mjölkproteinallergisk så därför gjorde jag den också mjölkfri. Om man inte vill göra den mjölkfri går det naturligtvis bra med vanligt margarin eller vanlig mjölk.


Ingredienser (till en paj):
Pajdeg:
* 2 dl vetemjöl
* 1 dl vetekli
* 50 g mjölkfritt margarin
* ca 0,5 dl havremjölk
Pajfyllning:
* ca 800 g sötpotatis
* 2 dl havremjölk
* 1 tsk mald muskotnöt
* 1 tsk salt
* 1 krm svartpeppar
* 2 st ägg

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut i en pajform. Skala sötpotatisen och skär i småbitar och koka i vatten tills den är mjuk. Hur länge beror på hur stora bitar du gör, men mina bitar blev mjuka på ca 5 min. Lägg sötpotatisen i en skål och häll på mjölk och kryddorna. Mixa med stavmixer till en slät smet. Blanda i de två äggen och häll sedan ut i pajskalet. Grädda i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter.

Blir spännande att se vad de andra har gjort för pajer! Det gäller att ta på sig icke tajta kläder ikväll...

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback