Helenas rågkringlor

Blev så himla sugen på att baka kringlor och slängde ihop dem här lite snabbt! Jag hade inte allt i det ursprungliga receptet så jag fick improvisera lite, och de blev faktiskt jättegoda! Med lite lättmargarin på till en kopp te så påminner det om min barndom :)


Ingredienser (ca 15 st):
* 50 g flytande margarin
* 1 dl socker
* 1 ägg
* 1,25 dl lättmjölk
* 2 dl vetemjöl
* ca 3 dl fint rågmjöl
* 0,5 msk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda socker, margarin, ägg och mjölk. Blanda vetemjöl, rågmjöl med bakpulvret och blanda sedan samman allting. Knåda/blanda tills du får en smidig deg. Rulla till rullar mellan händerna och forma till runda kringlor. Lägg på bakplåtspapper på plåt och grädda sedan i ugnen i ca 10 min.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback