Näringsberäknad frukost

Vi fick en uppgift i skolan att näringsberäkna en måltid och också räkna ut det gemensamma GI:t för måltiden, samt hur mycket insulin en diabetiker skulle behöva dosera ifall denne åt denna måltiden.

Jag valde en frukost att räkna på, eftersom jag vet att mina frukostar innehåller mycket kolhydrater - vilket ju också är de man räknar på när det gäller GI och insulindos.


Min frukost bestod av:
140 g vanilj/passionsfruktsyoghurt, 60 g banan, 91 g äpple, 10 g russin, 9 g havrefras samt kanel. En rågmacka på 39 g, 10 g philadelphia pest/tomat, 13 g skinka och 25 g gurka. Samt 200 g bryggt kaffe och 250 g vatten.

Måltids-GI:et blev: 47
Insulindos som rekommenderas för en diabetiker att ta inför denna måltiden är (varierar förståss från person till person, men ungefärligt): 7-8 E insulin

När jag ändå näringsberäknade tänkte jag att det vore intressant att kolla lite intag av vitamin och mineraler också.
Frukosten innehöll:
* 27 % av rekommenderat dagligt intag av Vitamin C
* 8 % av rekommenderat dagligt intag av Vitamin D
* 24 % av rekommenderat dagligt intag av Vitmain B12
* 28 % av rekommenderat dagligt intag av Kalcium
* 16 % av rekommenderat dagligt intag av Järn
* 30 % (8,3 g) rekommenderat dagligt intag av fiber


Det som var lite "dåligt" med min frukost var att den innehöll väldigt lite fett visade det sig. Bara 3,1 g fett. Nu kanske jag balanserar detta under dagen (eftersom lunch och middagar innehåller kanske mer fett) men överlag ska man sträva efter en bra energibalans mellan fett, kolhydrat och protein. För att få i mig lite mer fett i frukosten skulle jag kunna byta mot en fetare mjölkprodukt eller ex. ha margarin på smörgåsen istället för philadelphia 10 % eller hacka lite nötter att ha på yoghurten.

Frukosten innehöll i alla fall en hel massa kolhydrater vilka jag hade användning för när jag lite senare under dagen var ute och sprang i en timme!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Julia

Dethär var faktiskt otroligt intressant att läsa om. Även om jag inte har någon som helst koll på kost och näring och sånt.



Men det var intressant. Mer sånt. :D

2010-04-09 @ 22:13:01
Postat av: Emma

vad gott det ser ut!

2010-04-10 @ 10:32:21
Postat av: Farbroremma

Tjena!



Jag tänkte fråga dig hur du gjorde för att lägga upp den snygga bilden som bloggrubrik. Jag kan inte hitta funktionen själv :P



Svara gärna med en kommentar på min egen matblogg!

2010-04-10 @ 15:02:25
URL: http://farbroremma.blogg.se/lunchbistron
Postat av: Sandie

intressant :D

2010-04-11 @ 09:44:36
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: miriam

gud så mumsigt!

2010-04-13 @ 13:17:51
URL: http://wedgeheel.blogg.se/
Postat av: sandra

vad gott det ser ut men en fråga hur räknade du ut hur mycket din frukost innehöll? :D

2011-03-09 @ 07:12:59
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback