Saftig banankaka med vallmofrön

Kakor innehållandes banan blir alltid väldigt saftiga och goda! Dessutom var det spännande med vallmofröna i denna kakan, vilket gjorde att det blev lite krispigt och nötig smak. För någon som gillar banan är detta nog en riktig höjdarkaka! Och om man vill kan man byta ut margarinet till ett fettsnålare margarin och dra ner lite på sockret - då blir kakan nästan nyttig!


Ingredienser:

* 100 g margarin
* 2 bananer
* 2 ägg
* 2 dl socker
* 3 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 3 msk blåa vallmofrön
* 0,5 dl kesella
* 3 msk pressad citronsaft
Garnering:
* mörk choklad
* bananbitar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en liten långpanna, ca 25*35 cm stor. Smält smöret och mosa bananerna. Vispa ägg och socker ljust och poröst. Blanda ner mjöl, bakpulver och vallmofrön i äggsmeten. Rör sedan ner kesella, de mosade bananerna, margarinet och citronsaften. Bre ut smeten i långpannan och grädda i ca 15 minuter. Smält en bit mörk choklad och ringla över kakan (med ex. en sked) och tryck dit en bananskiva om du vill. Skär upp kakan i önskvärt stora rutor när chokladen har stelnat.

Nu ska jag iväg och handla och sedan in och jobba en stund. Sedan ska jag förhoppningsvis skriva klart min hemtenta!!
/Helena


Kommentarer
Postat av: emma

spännande vill jag prova!

2009-10-24 @ 10:33:55
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Jenny.

Gjorde din pepparkaksmüsli igår. Helt sjukt god blev den !! Nu längtar jag till frukosten varje dag !! Ha en bra lördag !!

2009-10-24 @ 10:45:12
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback