Pepparkaksmüsli

Pepparkakor är ju så himla gott! Och varför ska man inte kunna njuta av den smaken hela året om? Jag gjorde därför en pepparkakasmüsli igår :)



Ingredienser (till en rätt stor burk müsli):

* 8 dl havregryn (eller andra sorters gryn, ex. rågflingor eller naturell müsli m.m.)

* ½ dl solroskärnor

* 1 msk sesamfrön

* 3 msk pepparkakskryddor (antingen färdig blandning eller lika delar kanel, nejlika, ingefära)

* 1 dl vatten

* 2 msk flytande honung

* 2 msk rapsolja

* ½ dl psylliumfrön (loppfrön)

* ½ dl russin

* ½ dl torkade tranbär


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregrynen, solroskärnorna, sesamfröna och pepparkakskryddorna i en skål. Blanda vatten, olja och honung och blanda ner i grynblandningen. Lägg ut blandningen på bakplåtspapper i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 25 minuter. Rör om några gånger under tiden så att det inte bränns. När müslin svalnat, blanda med loppfröna, russinen och tranbären. Klar att äta!

Müslin blir ganska stark, därför passar den utmärkt till mild yoghurt med len vaniljsmak.


Nu till frukost åt jag müslin tillsammans med vaniljyoghurt, tärnat äpple och skivad banan. Det passade alldeles utmärkt! Mums!


/Helena

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh det lät gott, det måste jag testa. Kan tänka mig att det passar utmärkt till vaniljyoggi.

2009-05-05 @ 09:50:34
Postat av: Jenna

Det måste jag verkligen testa :) Gud så gott. Det lär bli perfekt till min vaniljyoughurt som jag brukar äta till!

2009-05-05 @ 20:54:11
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Emilie - Att komma i mitt livs form!

Ska definitivt testas! :D

2010-10-04 @ 20:34:52
URL: http://eightofmay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback