Mattips för semestern! Del 1 - ITALIEN

En kompis ska snart åka till Italien på en liten semestertripp och frågade vad hon i matväg inte får missa där. Och tips hade jag såklart! Matkultur är något som intresserar mig väldigt mycket. Jag försöker alltid testa lite speciella rätter när jag är ute och reser, och jag fotar ALLTID maten jag äter :P Jag tänkte nu därför starta en ny matföljetong med tips på mat i olika länder inför semesterresan!


PIZZA

Det får man ju bara inte missa när man är i Italien!


Den här pizzan var det första jag åt när jag kom fram till Italien. (fast lite ärligt och tråkigt måste jag erkänna att pizzor från pizzerior i Sverige oftast alltid är godast..)


PASTA

I alla dess former och smaker är ju lite Italiens signum. Gnocci, lasagne, ravioli och alla dessa olika pastasåser.

 

Här "Pasta carbonara" och "Pasta med lax & pesto" som jag och en kompis avnjöt på en restaurang i Florens.


OST

Italien bjuder på många goda ostsorter. Bl.a. mozzarellaost - en färskost gjord på mjölk från vattenbuffel eller ko. Ät den gärna skivad tillsammans med tomat och basilika. Eller på pizzan :) Parmesanost och gorgonzolaost är också speciell för Italien.


BRÖD

Förutom pizzan har Italien goda bröd att bjuda på. Bland annat Ciabatta och Foccacia. Foccacia påminner lite om pizza-deg och är ofta smaksatt med olivolja, salt och örter.


TIRAMISU

Tiramisu är en italiensk dessert som innehåller kex, kaffe, ägg, grädde, socker, marsalavin, kakao och mascarponeost. Den är väldigt smakrik och mastig. Namnet Tiramisu betyder ungefär "pigga upp mig" vilket är ett bra namn för man blir både pigg och gladare av att äta denna mumsiga dessert.


Mumma!! Denna åt jag på ett café i Florens.


ITALIENSK GLASS

Italiensk glass har ju rykte om sig att vara något utöver det vanliga! Och glass finns att köpa lite överallt i alla dess smaker.


En bägare med "Stracciatella" - vaniljglass med chokladbitar i.


KAFFE

Espresson (starkt svart kaffe som serveras i en liten kopp) är speciell för Italien. Det finns också många andra kaffevarianter att testa, ex. caffe macchiato (espresso som toppats med ångad mjölk), cappuccino (espresso toppad med ångad och skummad mjölk), café au lait (espresso och skummad mjölk i lika delar) och latte macchiato (varm mjölk med en skvätt kaffe i).


Själv har jag redan sommarens semesterresa bokad. Den 14 juni flyger jag och min lillasyster till London för att därifrån tågluffa i Storbritannien i två veckor. Det ska bli enormt härligt att resa och komma iväg lite! (Och såklart testa massa engelska och skottska specialitéer förhoppningsvis; tipsa gärna!!) Jag längtar verkligen!!


Ikväll ska jag se "Änglar och demoner" på bio. Det ska bli kul :)
/Helena

Kommentarer
Postat av: Mussi

Carbs (L)... Behövs verkligen inför ett halvmaraton.

2009-05-15 @ 15:57:20
URL: http://mzahra.blogg.se/
Postat av: Jenna

Åh så kul! Vilken ära :) Du hamnar helt givet oxå på min länklista!



Vilken rolig idé med mattips inför semestern! Jag håller med om de italienska pizzorna. Är nästan lite besviken över att ingen av de pizzor jag ätit där slår de goda jag äter i Sverige. Och glassen jo, den är helt underbar!



Hoppas du får en trevlig biokväll!

2009-05-15 @ 17:25:07
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Skogshuset

Hej!

Sv: tack - älskar att trixa i PS!

Å, va avis jag blir. Vill också se den filmen! Hör gärna av dig och tala om vad du tycker om den när du sett den!!!

2009-05-15 @ 19:12:06
URL: http://skogshuset.blogg.se/
Postat av: Thess

Ost, glass och kaffe får jag se till att njuta av om jag någon gång besöker Italien, var där som liten bebis men då var jag för liten att äta annat än modersmjölk. Jag tror er tågluff blir super :D

2009-05-16 @ 12:26:40
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Emma

Den där tiramisun skulle jag gärna sätta tänderna i...

2009-05-16 @ 15:26:04
Postat av: nermina

Hej! är en sjukt mat intresserad tjej och undrar nu hur du har gjort din TIRAMISU. Skulle gärna villja ha receptet för den såg så god ut? :)

2012-09-20 @ 18:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback