Festlig grilltallrik med grönsaksspett, majskolv, tzatsiki m.m.

När jag var hos min kompis nu i veckan så grillade vi! Och det var den godaste och lyxigaste måltiden jag ätit på länge. Det var så gott att det var svårt att sluta äta fastän man var mätt. Min kompis är en riktig höjdare i köket vad gäller matlagning, och snäll som hon är delar hon här på min blogg med sig av receptet till marinaden och tsatzikin vi hade.

 

För hela denna tallrik behövs följande:

* Valfritt kött (eller korv om man vill ha det)

* Grönsaker till grönsaksspett (ex. röd paprika, gul paprika, körsbärstomater, zuccini, färska champinjoner, lök, vitlök, minimajs)

* Marinad till kött och grönsaker (se recept nedan)

* Majskolvar

* Tsatziki (se recept nedan)

* Grönsallad (gjord av ex. sallad, tomat, gurka, majs, oliver, rödlök)

* Ris


Gör så här:

Marinera kött och grönsaker. Gör tsatzikin. Trä upp kött på spett och grilla. Liten stund senare lägger du även på grönsaksspetten samt majskolvarna.

Koka riset och gör en sallad.

Severa allt som en festlig grilltallrik!

Theréses marinad till kött och grönsaker:

* 1 dl rapsolja

* 1/3 dl soya

* 2 krm svartpeppar

* 1-2 msk houng (helst fast sådan)

* 2-3 pressade vitlöksklyftor

 

Gör så här:
Blanda samman marinaden i en skål. Lägg det som skall marineras i en plastpåse och häll marinaden över. Stäng igen plastpåsen och lägg in den i kylen. Låt köttet/grönsakerna ligga i marinaden i minst en timme, gärna 3-4 h. Alla grönsaker till spettet passar inte att marineras (ex. tomat) med t.ex. champinjoner och zuccini är gott att marinera.

 

Tsatziki - syrlig vitlökssås till grillat:

* ½ gurka

* salt

* 5 dl turkisk yoghurt

* 2 vitlöksklyftor

* 2 krm svartpeppar

* ca 1 krm salt

* 3 msk olivolja


Gör så här:
Riv gurkan grovt. Lägg den i en sil och salta lite på den. Låt den stå så en stund. (saltningen gör att vatten dras ut från gurkan och den blir inte lika vattnig) Blanda gurka med turkisk yoghurt, kryddor, pressade vitlöksklyftor och olivolja i en skål. Rör runt och låt sedan stå i kylen en stund innan servering.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Mmm, ser jättegott ut!

2009-05-23 @ 13:16:51
Postat av: Thess

Det märktes att du tyckte om det ;)

Puss!

2009-05-23 @ 13:58:32
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Emma

Det vattnas verkligen i munnen! Har inte haft min grillpremiär för i år ännu, vädret har inte varit det bästa. Men jag hoppas att det blir snart!

2009-05-23 @ 14:26:38
Postat av: Filibabba

men gud vad roligt - då kommer vi att bli klasskompisar nästa termin! :) Jag pluggar 3:dje terminen i Umeå, men ska byta till uppsala och hoppa in där fjärde terminen! trivs du bra där nere?? /Elina

2009-05-23 @ 14:42:50
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback