Underbar marängrulle med lemoncurd, passionsfrukt och jordgubbar

Ännu ett recept från studentfirandet :) Den frasiga marängen bryter av jättefint mot den fruktfyllda grädden och den syrliga lemoncurden. Mmmm, denna tårtan var verkligen underbart god!! Passar jättebra som efterrätt eller fika nu på sommaren då den känns fräsch och fruktig. Ni måste verkligen testa denna!! Jag hade aldrig smakat lemoncurd innan, men det kommer jag absolut att använda i bakverk igen. Lemoncurd köper man alltså i en speciell liten burk, det är lite marmeladaktigt kan man säga.


Du behöver (till en rulle):
* 5 äggvitor
* 3 dl socker
* 0,5 dl marsanpulver för kokning
Fyllning:
* 4 dl vispgrädde
* 0,75 dl lemoncurd
* 5 dl jordgubbar
* 2 st passionsfrukter
Garnering:
* florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum med en elvisp. Tillsätt sockret (allt utom en 0,5 dl), lite i taget, under fortsatt vispning tills blandningen blir blank och styv. Blanda det sista sockret med marsanpulvret och vispa ner blandningen i smeten. Bre ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt till en rektangulär platta. Ställ in plåten i nedre delen av ugnen och grädda i ca 25-30 minuter. När du tagit ut plåten ur ugnen så dra av bottnen från plåten och låt den kallna under en bakduk.
Vispa grädden. Skär jordgubbarna  i mindre bitar. Vänd den avsvalnade botten upp och ner på smörpapper och dra av bakplåtspappret. Bre över lemoncurden i ett jämnt lager. Bre därefter också över grädden i ett jämnt lager. Strö över de delade jordgubbarna och gröp ur passionsfrukten och droppa jämnt över kakan. Ta hjälp av smörgåspappret och rulla försiktigt ihop kakan till en rulle.
Servera rullen samma dag (så är marängen som bäst) och sikta över lite florsocker innan servering.
Det går bra att frysa rullen. Gör då det precis när den är nygjord, och ta upp för och ställ i kylen ca 30 min före servering.

Glutenfri: Tårtan är glutenfri.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Anonym

mums vad mycket gott! Det kan bara inte gå fel, måste testa att göra dennna!!

2009-06-13 @ 16:28:57
Postat av: EmmaEriica

Hej! Förlåt om jag stör :(

men jag undrar om du vill vara snäll och fråga mig nån fråga jag kan få svara på i min blogg? Snälla?



jag har frågestund där men det brukar inte vara så många som vill delta och de tycker jag är synd för jag älskar att svara på andras frågor. Du kan fråga mig precis vad du vill.



emmaeriica.blogg.se



tack!

2009-06-13 @ 17:30:23
URL: http://emmaeriica.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej nenis! Du vet väl att du även kan göra din egen lemoncurd, vi gjorde det till en tårta på midsommar för några år sedan när vi inte hade tillgång till att köpa! Och det är underbart till scones med ost!



Men den här ska jag verkligen testa!!



Kramar!

2009-06-13 @ 18:29:03
Postat av: EmmaEriica

Hej! Jag har fått din/a fråga/or och jag kommer att svara på den/dom just nu!

Håll utkik i bloggen min så ser du snart mitt/mina svar :D

Tack för att du ville ställa en el flera frågor hos mig, betyder verkligen mycket!

Tack! Tack!!

Om du vill så kan du fråga mera om du har lust, men inget tvång!

Ännu en gång, Tack så himla mycket!!

2009-06-13 @ 22:00:27
URL: http://emmaeriica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback