Extra kryddig chili con carne

Idag började både jag och min syster på våra sommarjobb! Detta innebär ju att vi behöver ha matlådor med oss, därför blev det en sats chili con carne igår. Grytor är väldigt bra att ha i matlådor. Det brukar alltid bli stora satser som räcker till många lådor, och det är också väldigt tacksamt att värma grytor i micron.


 

Ingredienser (6-8 port):

* 2 gula lökar

* 1 röd paprika

* ca 450 g köttfärs

* flytande margarin/olja till stekning

* 1 burk krossade tomater, ca 400 g

* 1 msk tomatpuré

* 4 krm salt

* 4 vitlöksklyftor

* 1 msk basilika

* 4 krm chilipeppar (stark sådan)

* 2 burkar vita bönor i tomatsås

* smaka av med svartpeppar och ev. lite paprikapulver


Gör så här:

Skala och hacka löken och skär paprikan i bitar. Fräs lök och paprika i en stor gryta på spisen i ca 5 min. Lägg i köttfärsen (det går också bra att använda sig av quornfärs om man vill göra rätten vegetarisk) och låt den fräsa med lök och paprika i ca 5 min eller tills allt är "genomstekt". Tillsätt tomater, tomatpuré, salt, pressade vitlöksklyftor och andra kryddor och låt det småkoka i ca 10 minuter. Tillsätt sedan bönorna och låt grytan koka upp på nytt. Klart för servering!

Servera ex. med fullkornsris, haricot vertes, broccoli, majs eller gurka.


Glutenfri: Rätten är glutenfri.
Mjölkfri: Fräs köttfärsen och löken i rapsolja.

Nu är jag rätt trött efter en lång arbetsdag. Men jag har i alla fall väldigt tur som har ett roligt sommarjobb. Att få omge sig med pyssel hela dagarna och träffa massa människor... :)
/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback