Mattips inför resan del 2 - SKOTTLAND

Matkultur i olika länder är ju som sagt väldigt spännande tycker jag! Och jag och min syster tog det verkligen som ett allvarligt uppdrag att ta reda på allt man borde äta/dricka/smaka när man befinner sig i Skottland. Vi hann nog nästan med att smaka allt som vi blev tipsade om eller läste om! Så här kommer lite tips om vad man borde testa att äta om man åker till Skottland i norra Storbritannien! Alla bilder är tagna på min resa.

Mat: Haggis
Dryck: Whisky, Irnbru
Snacks och kakor: Shortbread, Dundee cake, friterat "vad-som-helst", skottsk fudge

SKOTTLANDS NATIONALRÄTT - HAGGIS

Det ser kanske inte så aptitligt ut, och värre kommer det bli när ni hör vad Haggis innehåller. Haggis består nämligen av finhackade fårinälvor, havremjöl, lök, njurtalg och kryddor som får koka i en ihopsydd fårmage. Usch, det låter rent ut sagt vidrigt och jag visste inte alls om jag skulle våga äta det. Men jag träffade två kompisar från Skottland och vi skulle gå ut och äta, och eftersom det faktiskt är Skottlands nationalrätt + att min kompis beställde det, så tog jag faktiskt mod till mig och beställde Haggis jag också. Och tro det eller ej, men det var riktigt gott! Välkryddat och smakrikt och jag åt upp allt och blev riktigt mätt! Min kompis sa att det var en god Haggis. Om den är dåligt kryddad kan den vara rätt osmaklig, men denna var välkryddad och god. Jag hade också trott att Haggisen skulle serverad lixom i fårmagen och att man skulle behöva skära i den, men magen var ju borttagen som tur var. Min syster hade lite svårare att äta eftersom hon tänkte på vad det bestod av, men jag försökte att glömma det och bara tänka på att det faktiskt smakade gott. Detta måste testas om man är i Skottland!

WHISKY

Det finns mer än 2000 märken av äkta skottsk Whisky och den tillverkas i fyra olika områden i Skottland. Ordet "Whisky" kommer ifrån gaeliskans (som man pratar i Skottland) "uisge beatha" som betyder "livets vatten". Och ja, det heter faktiskt "Whisky" i Skottland, det är i USA man lägger till ett E så det blir "Whiskey". Hur som helst är detta en väldigt populär dryck att köpa från Skottland. Men Whiskyn är också väldigt speciell. Mina skottska kompisar (som ändå är två killar på 28 och 30 år) gillade dock inte Whisky! Och jag gör det verkligen INTE... Usch. Men man får ju ta seden dit man kommer och jag och min syster var på ett jättefint Whiskymuseum i Edinburgh där vi också fick testa Whisky. Det var väldigt roligt, men inte gott. Min syster var dock strong och drack upp all Whisky, och hon fick dessutom mest av alla eftersom de tömde det sista av flaskan i hennes glas. Hur som helst, man bör testa Whisky i Skottland vad man än tycker om drycken.

IRNBRU
 
Denna orangefärgade dryck fick vi veta är väldigt populär bland Skottarna! Skottland är den enda delen i världen där Coca cola inte toppar färsäljningen av läskedrycker, för först ligger nämligen Irnbru! Drycken skall ha en uppiggande effekt och den ska också vara bra mot bakfylla. Man kan också bara dricka den för att den är så himla god! Och god var den verkligen, det var lite som att dricka en piggelin-glass. Vi hade med oss en stor flaska Irnbru på vår vandring, kanske var därför vi orkade gå de 23,5 km i regn utan att tappa modet?!

SHORTBREAD

Det finns massor av olika sorters "shortbread" och detta är en spcialité egentligen i hela Storbritannien. Shortbread är egentligen som en mördegskaka. Det finns ljusa enkla kakor som bara är gjorda av mördeg, och sedan finns det de med ex. topping eller glasyr på. Kakan ovan är en "Caramel shortbread" där man brett på karamellfyllning och sedan avslutat med choklad ovanpå. Detta var den godaste kakan på hela resan!! Den bara smälte i munnen och var helt enkelt underbar..! Vi åt den dessutom på "Elephant house" i Edinburgh där JK. Rowling satt och skrev de två första Harry Potter-böckerna.

DUNDEE CAKE

Staden Dundee ligger norr om Edinburgh och det är därifrån den bittra apelsinmarmeladen kommer. Men Dundee har också fått ge namn åt en traditionell kaka, nämligen Dundee cake. Kakan är sockerkaksaktig, men kraftigare, väldigt saftig och innehåller bl.a. torkad frukt, kryddor och mandel. Jag som gillar russin tyckte att kakan var jättegod och smakade väldigt mycket!! Min syster var inte lika förtjust, men då fick jag ju äta upp hennes bit också :)

FRITERAD CHOKLAD
 
I Skottland gillar man friterade saker... Man kan i princip fritera allt! Vi hade en guide i Edinburgh som sa att man kan ta med sig i princip vad som helst till friteringsställena, betala en slant, och sedan få det friterat! Han sa också att en populär sak är att fritera chokladkakor, ex. mars eller snickers m.fl. Så jag och min syster gick in i en lite friteringsbutik och bad att få en marschokladbar friterad. Det tog en minut och sen fick vi den flottiga chokladen i en liten servett. De hade en del färdigfriterade saker i disken, ex friterad haggis eller friterad korv. Själv är jag inget fan av friterat. Jag tycker det är så flottigt och mår nästan lite illa av det. Men som sagt ville vi smaka och det gjorde vi. Marsbaren var ju hyfsat god men det kändes verkligen inte fräscht med friteringen utanpå. Det slutade med att vi pillade bort friteringen och åt upp chokladet. Tyckte att chokladet var godare utan, så det där med att fritera allt förstår jag mig inte riktigt på.

SKOTTSK FUDGE

Fudge är också en liten specialité i Skottland och det finns fudge i varenda turistbutik eller matvarubutik. Denna fudge köpte jag i en mataffär. Tyvärr var den inte alls god, den var lixom sockrig och smälte inte alls fint i munnen. Inte alls som lonkas vaniljfudge lixom, som jag tycker är den godaste fudgen hemma i Sverige. Men denna fudgen var ju rätt billig, så förhoppningsvis smakar annan skottsk fudge godare än vad denna gjorde.

Lite matkultur och tips från England och Wales kommer inom kort :)
/Helena

Kommentarer
Postat av: Jenna

Dundee cake såg gott ut, och även nationalrätten innan jag läste vad den bestod av ;)

2009-07-04 @ 15:10:06
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Emma

Kul att du provar så mycket nytt och tar bilder på det :)

2009-07-05 @ 19:59:13
Postat av: Susanna

Jag är verkligen mycket stolt över att jag överhuvudtaget vågade smaka haggis! Poäng till mig!

2009-07-06 @ 23:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback