Fläderglass

Jag är faktiskt inte så förtjust i fläder. Flädersaft har jag aldrig gillat. Jag var därför en aningen skeptisk när min syster sa att hon testat att göra fläderglass, och att den blev jättegod! I alla fall så gjordes ytterligare en sats och jag åt glassen tillsammans med jordgubbar. Mums! Den var verkligen jättegod. Skulle aldrig kunnat smaka att det var en "hemmagjord" glass för den var verkligen proffsig. Kan tänka mig att den också kan vara jättegod att äta tillsammans med krossade digestivekex och lite varma hallon. Det måste jag testa! :)


Ingredienser:
* 6 st äggulor
* 1,5 dl strösocker
* 5 dl vispgrädde
* 1 dl flädersaft (koncentrat)

Gör så här:
Vispa äggulorna och sockret vitt med elvisp. (Släng inte äggvitorna utan spara dem ex. för att göra maränger!) Vispa grädden och vänd ner den i sockersmeten tillsammans med flädersaften. Häll i en plastburk (ex. tom glassburk) och ställ ner i frysen. Låt stelna i frysen, sedan är det bara att hugga in!


/Helena


Kommentarer
Postat av: Jenna

Har aldrig heller diggat fläder, men det kanske kunde vara något att prova göra själv :) Sånt är ju alltid kul!

2009-07-08 @ 10:10:15
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: ida

Låter gött! Det ska jag nog testa någon dag. Gjorde egen flädersaft här om veckan som jag skulle kunna använda till detta.. :)

2009-07-08 @ 16:40:56
Postat av: Emma

Mums! Snygg färg på glassen, ser jättegod ut :)

2009-07-08 @ 19:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback