En lite nyttigare vinbärspaj

Hade lite vinbärspaj till efterrätt igår. Så lyxigt att man bara kan gå ut i trädgården och plocka massa vinbär direkt från busken. Jag älskar verkligen pajer också! Och denna som jag har gjort här kan man njuta av med riktigt gott samvete. Den är kanske inte "nyttig" men den är i alla fall inte alls lika onyttig som andra pajer. Jag har använt mig av mycket bär, havregryn och grahamsmjöl och endast en liten klick lättmargarin. Och så en matsked sirap... men pajen innehåller bara en bråkdel av energin som en vanlig smulpaj gjord med smör skulle innehålla. Och den är lika god för det!!! Älskar när det syrliga i vinbären möter det söta och knapriga i degen... :)


Ingredienser (till en liten paj för 2 pers):
* 2 dl röda vinbär
* 0,5 dl havregryn
* 2 msk grahamsmjöl
* 1 msk lättmargarin (ex. Becel eller Lätta)
* 1 msk vatten
* 1 msk ljus sirap
* 1 tsk solroskärnor

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skölj vinbären i en sil efter att du plockat dem, så att eventuella insekter och annat sköljs bort. Lägg bären i en liten pajform (ca 15-20 cm i diameter). Blanda samman havregryn, mjöl, margarin, vatten, sirap och solroskärnor. Smula detta över vinbären. Ställ in i ugnen i ca 20 minuter. Servera med en liten klick vaniljglass på toppen och avnjut med gott samvete!

 


Vinbärsbuskarna frodas i vår trädgård! Och så mycket gott kan man göra med vinbär. Paj, saft, sylt och att ha i filen på morgonen när man äter frukost :)


/Helena


Kommentarer
Postat av: stina

underbart att ha egna bär och frukter i sin trädgård.

vi har typ äng på vår tomt än så länge för den är helt oplanerad men i höst ska vi fixa den och då blir det till att plantera mkt ätbart :)



haha, men då tror jag att jag lär se den.

snusk-humor är egentligen det roligaste just eftersom det blir så pinsamt också haha!

sluta lägg upp så goda recept, jag som försöker vara nyttig ;)

2009-07-19 @ 12:46:43
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Postat av: Emma

Vinbärspaj är så himla gott! Fin bild på vinbärsbusken också :)

2009-07-19 @ 12:59:57
Postat av: stina

nej i och för sig så var den ju inte det.

fan, då kommer jag säkert baka en sådan någon dag haha :P

jodu, tårtorna vi har i kylen är syndigt goda och INTE nyttiga.

Har knappt tagit någonting av dom men tankarna far till kylskåpet flera gånger kan jag avslöja ;)



Ha en mysig söndag! :)

2009-07-19 @ 13:05:59
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Postat av: Mea

haha, nä det är en oslagbar kombo!!!



ohh va sugen man blir, men här är vinbären fortfarande gröna som ärtor!

2009-07-19 @ 14:12:21
URL: http://meeeas.blogg.se/
Postat av: Bettan

Tack tack:)

2009-07-19 @ 15:00:01
URL: http://busbettan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oooh ´såna har vi här i gården .Även om vi bor i lägenhet har vi en gård med vinbär, äpplen, plommon ,körsbär och ett annat bär jag inte minns

2009-07-19 @ 17:02:48
URL: http://saraabs.blogg.se/
Postat av: Emilies Skafferi

Mums vad god denna paj verkar vara!

2009-07-19 @ 17:29:44
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback