Canelloni med ricottaost och spenat

 
Ingredienser:
* 1 gul lök
* 3 vitlöksklyftor
* 8 st soltorkade tomater (inlagda i olivolja)
* ca 250 g fryst bladspenat
* 1 msk rapsolja att steka i
* 250 g ricottaost
* salt och peppar
* 1-2 tsk timjan
* 200 g färska fullkorns-lasagneplattor
* ca 400 g pasta-tomatsås (jag använde den med smak av rostad vitlök, men man kan ju smaksätta själv efter fantasi)
* lite riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka lök och vitlök.  Fräs lök, vitlök och spenat i oljan tills det mjuknar. Skär tomaterna i bitar. Rör ner tomaterna och osten i lökblandningen. Smaksätt med kryddorna.
Häll hälften av pastasåsen i en ugnssäker form. Skär lasagneplattorna i ca 12 cm långa bitar. Lägg ut fyllningen som en sträng på plattorna och rulla ihop dem och lägg med skarven nedåt i formen. Häll resten av pastasåsen över rullarna och strö på den rivna osten.
Sätt in formen i ugnen och grädda ca 20 minuter. Servera gärna med sallad till!


Det här var verkligen supergott!! Min syster och jag var helnöjda med vår kokkonst och kunde inte komma på något som kunde göras bättre. Kanske ännu lite mer soltorkade tomater?! Det är ju aldrig fel.
/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Det vattnas i munnen bara jag ser på dem!!!

2009-02-23 @ 07:55:36
Postat av: Amandah

Detta låter helgott:) Får jag bara fråga hur många portioner det blir på ett ungefär? Och hur många rullar typ?:)

2010-07-29 @ 12:14:23
URL: http://trekopparchoklad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback