Sötpotatis- och morotssoppa med currysmak

Denna soppan blev riktigt lyckad! Nog för att det kanske var en dålig dag att göra soppa på (det har varit stekande hett ute!) men soppan var så god så det gör inget. Sötpotatis och koriander är inte något jag vanligtvis använder i min mat, därför blev detta liten smakupplevelse. Alltid trevligt när man finner nya smaker. Riktigt god, kryddig och len i smaken blev denna. Kommer jag göra om fler gånger! (Och tur att den var god för det blev två matlådor till jobbet också..)


Ingredienser (4 port):
* 2 schalottenlökar
* 1/2 gul lök
* 2 vitlöksklyftor
* 5 morötter
* 2 sötpotatisar
* 2-3 tsk curry
* 1 tsk mald spiskummin
* 1 tsk mald koriander
* olja att steka i
* 2 buljongtärningar
* ca 1 liter vatten
* 1 tsk salt
Garnering:
* en klick turkisk yoghurt på soppan förhöjde matupplevelsen ytterligare

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök. Skala och grovhacka morötterna och sötpotatisen. Fräs löken, vitlöken och kryddorna i olja i en gryta, i ca 3 min. Tillsätt sedan morötterna och potatisen och smula i buljongtärningarna. Fräs detta ca 5 min. Häll sedan i halva mängden vatten och sjud sedan grytan under lock i ca 20 minuter, tills morötterna och potatisen är mjuka. Ta sedan en stavmixer och mixa soppan så att det inte finns så mycket bitar kvar, utan att den blir ganska slät. Späd sedan med resten av vattnet, smaka av med saltet och låt soppan koka upp. Klar för servering!


/Helena


Kommentarer
Postat av: Skönhetsbloggen!

Vilken spännande recept! :D

2009-08-05 @ 19:49:41
URL: http://strawberriness.blogg.se/
Postat av: Cicci

Hej!

Roligt att du gillade min blogg. Din är också riktigt nice! Titta gärna tillbaka!

2009-08-05 @ 20:40:53
URL: http://www.metrobloggen.se/ciccisdagbok
Postat av: Susanna

Den var mumsig!

2009-08-06 @ 14:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback