Ingefära

Det har varit riktigt härligt höstväder idag. Solen har lyst, löven är vackra, luften är frisk och jag gav mig därför ut på en liten cykeltur imorse. Passade på att handla när jag ändå var i farten, behövde köpa filmjölk till frukost. Väl vid filmjölkshyllan blev jag sugen på att testa någon smak jag aldrig testat innan, varpå jag köpte arlas "Onaka Ingefära lätt sötad med honung". Lät spännande, och den var riktigt god faktiskt! Och med den filen vid frukostbordet tänkte jag att dagens inlägg skulle få handla lite om ingefära;


Ingefära (Zingiber Officinale)

Ingefäran sägs ha många goda egenskaper som kan vara nyttiga för vår kropp. Bland annat så ska den hjälpa mot illamående om man är åksjuk eller gravid. Ingefäran sägs också stimulera receptorer i magsäcken vilket gör att både aptiten och matsmältningen stimuleras. Förr i tiden ingick ingefäran i många läkemedel p.g.a. dess egenskaper..

Ingefäran kommer från början från sydöstra Asien. Nu odlas den främst i Indien, men även på andra tropiska platser. Den är en ört och blir ca 1,5 m hög med blommor och blad, men det är roten som vi använder som krydda. Ingefäran används mycket som smaksättning i det asiatiska köket. Här i Sverige är en produkt som ingefära ingår i såklart Pepparkakor. Ingefärspäron är också en välkänd efterrätt.


En godsak som jag upptäckt på senaste tiden och som jag kan rekommendera är inlagd/syltad ingefära som är doppad i choklad. Väldigt stark smak på ingefäran, som neutraliseras av chokladen runt om. Denna godsak har jag inhandlat i Hötorgshallen i Stockholm.

För övrigt har jag också en duschcrème med ingefära just nu (från Body Shop). Den luktar underbart :)

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback