Tentafest med pajtema

Igår skrev jag tenta, så på kvällen blev det den obligatoriska tentafesten. Vi hade "pajtema" vilket ju innebär att alla ska göra varsin paj och ta med. Det är himla roligt att smaka alla olika och de var väldigt goda! Jag gjorde en med wokgrönsaker i. Eftersom en av mina vänner också är allergisk mot mjölk, gjorde jag den mjölkfri. Detta genom att använda Becel lättmargarin (gjord av vegetabiliska produkter) i pajdegen och sedan använda sojamjölk i äggstanningen. Om man vill göra en mjölkfri paj kan man heller inte ha ost ovanpå. Om man vill göra pajen laktosfri kan man göra precis likadant, men då går det bra att ha ost på pajen också.

     
Paj med wokgrönsaker gjord av mig. Paj med rödlök, fetaost, oliver och tomater gjord av Josefin. Paj med svamp, spenat, morot m.m. gjord av Sofia.

      
Paj med broccoli och sockerärter gjord av Anneli. Tonfiskpaj gjord av Marie. Chokladpaj gjord av Ida.

 

När jag gör paj brukar jag använda mig av detta recept:

 

Pajdeg
* 100 g Becel lättmargarin (laktos och mjölkfritt)
* 2 dl grahamsmjöl
* 1,5 dl vetemjöl
* ev. lite vatten
Tryck ut i pajform, nagga med en gaffel och förgrädda pajskalet i 225 grader i 10 minuter.

Sedan kan man i princip slänga i lite vad som helst i pajen. Våra pajer från igår bjuder på inspiration! :)
Lägg i fyllningen i det förgräddade pajskalet och häll sedan över äggstanning.

Äggstanning
består av lika delar ägg och mjölk. 2 ägg och 2 dl mjölk. Eller 3 ägg och 3 dl mjölk brukar vara lagom. (Välj ex. sojamjölk eller havremjölk för att göra pajen laktos- och mjölkfri.) Vispa ihop med lite salt, peppar och ev. andra kryddor. Häll över fyllningen och grädda i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Thess

Vad mumsigt med så mycket paj :) Fast jag tänker dem glutenfria! Vad snällt av dig att göra en mjölkfri!

2008-11-28 @ 11:01:50
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Helena

Ja, nästan alla pajer var faktiskt mjölkfria. Och hade du också kommit hade jag naturligtvis gjort den glutenfri också!

2008-11-28 @ 11:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback