Rostad müsli med vanilj, kanel & kardemumma

Igår gjorde jag egen müsli. Orginalreceptet är ifrån Toppform, men sedan har jag gjort lite justeringar i det. Hade riktigt otur när jag gjorde den igår då jag tappade hela första plåten på golvet! Typiskt. Fick göra om allt och dessutom dammsuga köket igen, vilket jag hade gjort precis innan. Men men, tillslut blev det färdig müsli iaf. Och denna är såå god! Gör den - och det är svårt att gå tillbaka till köpemüsli igen! :P


Du behöver:

* 400 g rågflingor, havreflingor och dinkelflingor (om man vill göra müslin glutenfri är det bara att ta 400 g specialframtagna havregryn för glutenintoleranta)

* 3 msk solrosfrön

* 2 msk rapsolja

* 1 msk flytande honung

* 4 msk vatten

* 2 msk kardemumma

* 2 msk kanel

* 100 g nötter (jag använde mandel och hasselnötter)

* 100 g torkade aprikoser

* 100 g katrinplommon

* 1 vaniljstång

* 3 msk physillumfrön


Gör så här:

Blanda flingorna och solrosfröna med kanelen och kardemumman. Lägg ut det på bakplåtspapper på en plåt. Droppa över vatten, olja och honung och blanda runt. Ställ in i ugnen på 225 grader. Finhacka nötterna. När blandningen stått inne i 10 min i ugnen tar du ut plåten och strör över de hackade nötterna. Ställ in plåten igen och rosta ytterligare 5 minuter.

Låt blandningen svalna. Blanda sedan med de grovhackade aprikoserna och katrinplommonen, samt physillumfröna. Skåra vaniljstången och lägg i blandningen. Lägg allt i en burk och sätt på lock. Låt den stå så att den hinner ta smak av vaniljstången.


/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback