Premiär för bakning av surdegsbröd!

I torsdag fick jag en liten burk med "grundsur", en startkultur till surdeg, av en klasskamrat. I fredags "matade" jag denna degen samt satte igång en jäsblandning med jäst, vatten och rågmjöl. Idag har jag bakat surdegsbröd för första gången (men det blir inte sista!) och det var verkligen roligt. Själva bakandet är inget svårt, det är mest att det tar lång tid då brödet skall jäsa och vila ganska länge i omgångar. Jag blandade massa russin samt hackade hasselnötter i mitt bröd. Tyvärr hade jag glömt att köpa Special-vetemjöl, utan det blev vanligt vetemjöl jag använde, vilket resulterar i att jag tappade lite "höjd" på brödet. Special-vetemjöl innehåller en högre halt av protein än vanligt mjöl, vilket ger bröden lite mer höjd.


Och hur smakade mitt bröd? Muuuumms!!! Det var såå gott! Så mycket smak i brödet! Skorpan blev väldigt krispig och god. Varför surdegsbröd smakar så mycket är för att den långa jäsningstiden gör så att degen hinner utveckla mer aromer. Sen blir det väldigt krispig skorpa på surdegsbröd, och det är i skorpan som mest aromer sitter. Ju mer skorpa som bildas, desto mer aromämnen bildas. När brödet svalnar efter gräddningen vandrar aromämnen från skorpan till brödinkråmet. Ju mer skorpa alltså, desto mer aromämnen hamnar även i inkråmet.

Andra fördelar med surdegsbröd är att brödet inte blir så torrt som andra bröd annars lätt kan bli. Det låga pH som blir i brödet, p.g.a. surdegsstartkulturen, ändrar stärkelsens form i brödet. Detta gör att mjölet kan ta upp mera vatten och ger en optimal vattenhållning i brödet vid surdegsbakning.

Surdegsbröd är också väldigt bra eftersom det ger ett högre järnupptag i kroppen än vanligt bröd. Vanliga bröd innehåller ett ämne som heter Fytat som hindrar järnupptaget i vår kropp. Men tack vare det låga pH i surdegsbrödet aktiveras enzymer som bryter ner Fytat.


Så här kan du själv starta en grundsur (om du inte som jag kan få en bit av en kompis):
Steg 1: Blanda 100 g rågmjöl med 100 ml vatten i en glas- eller plastburk med lock. Låt den stå i i 20-30 grader (ovanpå kylskåpet brukar det vara lagom varmt) i 48 h. Rör om någon gång per dag.
Steg 2: Blanda en matsked av steg 1 med ytterligare 100 g rågmjöl och 100 ml vatten. Låt denna stå i ytterligare 20 h i 20-30 grader. Grundsuren håller sig sedan bra i kylen.
Om grundsuren luktar syrligt och friskt är den klar att använda för surdegsgörningen.
Man kan även använda jäst, yoghurt, honung, rivet äpple eller russin i starten.

Recept på just mitt bröd får bli en annan gång. Men det finns massa recept att hitta på nätet. Rekommenderar verkligen att testa detta. Det vart lite krångligt, men väldigt kul. Jag börjar bli lite av en expert på bakning nu.. Vi har ju nämligen tenta på bland annat bakning nästa onsdag. Bara att plugga på!

Ska ta med en bit bröd hem nästa vecka och se vad familjen tycker om min surdegsbakning!


/Helena

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det ser vi fram emot! Både att smaka brödet och att du kommer hem över nästa helg. Det såg verkligen gott ut på bilden. KRAAAM

2008-11-16 @ 14:47:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback