Pepparkakstest

Nu till jul, innan man hinner börja baka själv, köper man ju lite pepparkakor :) Och det finns verkligen en hel uppsjö av olika pepparkakor. Jag bestämde mig för att genomföra ett pepparkakstest av lite olika sorter som finns i handeln. Jag ville testa en sort pepparkakor som var lite billigare, en sort med smak av apelsin, en glutenfri sort, en ekologisk sort och också fullkornspepparkakor. Till min hjälp hade jag tio testpersoner som gett betyg och skrivit kommentarer om varje pepparkaka, ett blindtest förståss.

Eftersom vi testade fem sorters pepparkakor med olika funktioner har jag alltså inte "rangordnat" dem. Jag redovisar dem var och en för sig med de betyg de fick av våra tio provsmakare. (1-inte god, 2-okej, 3-god, 4-jättegod, 5-helt perfekt!)


 

Willys pepparkakor

400 g för 17,90 kr (44,75 kr/kg)

Förutom ingredienserna innehåller dessa pepparkakor tre tillsatser och aromämnen (bla vanilj).

Så tyckte bedömarna: Kryddig, söt, smakar "hembakt", doftar gott, mycket smak, smakar vanilj, julsmak, fint utseende,

Genomsnittsbetyg: 3,6 (3,3,3,3,3,4,4,4,4,5)


  

ANNAS Apelsinpepparkakor

300 g för 15,90 kr (53 kr/kg)

Innehåller inte, som klassiska pepparkakor, någon kanel eller nejlika. Innehåller dock apelsinarom.

Så tyckte bedömarna: Lite torr, god syrlig smak, frasig, smakar apelsin, mesig färg, bra konsistens, inte så söt, lite "degig" i smaken, inte så mycket pepparkakssmak, smakar citron, god till kaffet, blek, god eftersmak, smakar inte jul - lite mer en "all-year-round-pepparkaka".

Genomsnittsbetyg: 3,3 (1,3,3,3,3,3,4,4,4,5)


 

Sempers glutenfria pepparkakor

150 g för 17,25 kr (115 kr/kg)

Innehåller sju olika tillsatser. (Men det är som sagt ganska svårt att baka pepparkakor utan vetemjöl.) Är istället gjord på rismjöl, majsstärkelse och potatismjöl.

Så tyckte bedömarna: Hård, inte så mycket "pepparkakssmak", liten i storleken, smak av havre, god men smakar inte pepparkaka, grumlig i konsistensen, smakar bondkaka, smakar kola, knaprig, smakade bara socker, stenhård, tråkigt utseende, mystisk smak, grå, typiskt hemmagjord, knäckebrödsliknande.

Genomsnittsbetyg: 2,3 (1,1,1,2,2,2,3,3,4,4)


 

ANNAS Fullkornspepparkakor

260 g för 20,90 kr (80,50 kr/kg)

Två tredjedelar av mjölet är fullkornsmjöl.

Så tyckte bedömarna: Stor, smakar bröd, krispig, bra färg, tråkig, kunde smakat mera pepparkaka, inte så söt, lite degig i smaken, hård, inte så mycket pepparkakssmak, påminner om digestivekex, tuggmotstånd, fin färg, bra storlek, smakar kola.

Genomsnittsbetyg: 2,8 (1,2,2,2,3,3,3,4,4,4)

 

ANNAS ekologiska och KRAV-märkta pepparkakor

150 g för 11,90 kr (79,50 kr/kg)

Så tyckte bedömarna: Knaprig, för lite smak, torr, god och kryddig, bra smak, man blir trött på smaken, smakar för mycket socker, fräscht utseende, tråkig smak, smakar bränt, bra konsistens, smakar vanlig traditionell pepparkaka.

Genomsnittsbetyg: 3,1 (1,1,2,3,3,4,4,4,4,5)


Tydligen tyckte ni bäst om Willys pepparkakor. Bra för plånboken alltså! Men jag kan inte låta bli att undra, om det som gjorde dem så goda, möjligtvis kan vara alla dessa tillsatser och arom? Det vore tråkigt om så var fallet.


Jag vill tacka bedömarna som deltog i pepparkakstestet! Tack så mycket för ert engagemang och tid.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Det var väldigt kul att få vara med i testpanelen! För det finns verkligen ett virrvarr av olika pepparkakor av skiftande kvalitee, men nu har jag lite bättre koll iaf!

2008-11-28 @ 18:41:24
Postat av: Thess

Mina älskade semper! Det var premiär ikväll! Ska göra egna närmare jul, fast franska med mandel :)

2008-11-28 @ 22:22:10
URL: http://tessielur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback