Ost bra för tandhälsan?

Idag har jag varit i skolan från 8-16 och i stort sett provsmakat olika ostar och olika sorters mjölkprodukter hela dagen. Jag är minst sagt lite slut i magen efter dagen, det är jobbigt att oavbrutet småäta under en hel dag. Vad ska tandläkaren säga om det? kan man ju undra. Men om nu tandläkaren skulle bli arg över detta kan jag i alla fall upplysa denne om att jag ju åt ost idag, vilket tydligen kan vara bra för tänderna! Det finns tydligen en del studier gjorda som pekar på att personer som äter hårdost (alltså sån ost man skivar och har på mackan, i gratänger m.m. osv.) har bättre tandhälsa än de som inte äter ost. Varför det skulle kunna vara såhär är för att
* Ost bidrar till att behålla pH-värdet i munnen på en jämn nivå och på så sätt hämma de frätande syrorna som löser upp tandemaljen.

* Proteinerna i ost har speciella egenskaper som gör det svårt för bakterier att fastna på tänderna.
* Ost verkar kunna stimulera salivflödet, och när salivflödet ökar minskar risken för hål i tänderna.

En del studier visar också på att ost kan bygga upp skadad emalj och stärka tänderna. Sannolikt är det kombinationen av kalcium, fosfor och ett speciellt protein (kasein) som finns i ost som stärker tandemaljen och gör den tåligare mot kariesangrepp.


25 g ost per dag (vilket motsvarar ca 2 skivor ost) tycks räcka för att ge effekt på tändernas hälsa. Senare forskning tyder på att detta även gäller om osten är inkluderad i maten.

Detta berättade en gästföreläsare för oss idag. Nu var detta något som http://www.ostframjandet.se/ skrivit om. De kan ju vara något "partiska", men jag tror säkert att det ligger i alla fall en liten sanning i det hela. Vår lärare fick oss i alla fall att ta en "ost-shot" efter maten. Ett litet glas, med ostkuber, små äppelbitar och några cashewnötter i, som vi svepte efter ett "Skål". En ganska spännande kombination, och jättebra ju, om det är bra för tänderna.


Men efter provsmakning av 18 olika sorters ostar idag, känner jag mig inte speciellt sugen på ost för tillfället. Inte ens på feta eller mozzarella...

/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback