Nya bestämmelser om nyckelhålsmärkning av bröd

Tänkte idag skriva lite om nya regler för nyckelhålsmärkning av bröd som kommer att införas under 2009. Detta kommer verkligen innebära stora förändringar, så jag rekommenderar er att läsa texten jag skrivit nedan! Det passar verkligen bra med ett inlägg om bröd idag, eftersom jag har bakat bröd hela dagen! Vi har nämligen haft bakningslaboration i skolan idag. Jag bakade bland annat årets första lussekatt :) Min labbgrupp gjorde även glutenfritt bröd, hålkakor samt ett brödbakningstest då vi hade olika fiberhalt i fyra sorters bröd. Det blev en massa bröd att äta till luch. Förutom att smaka våra bröd fick vi också bröd från de andra labbgrupperna. Det var foccacia, bagels, yoghurtbullar, kringlor, knäckebröd, grahamsbullar, scones m.m. Är väääldigt mätt på bröd nu!




Nya bestämmelser om nyckelhålsmärkning av bröd

Symbolen "Nyckelhålet" är en märkning som finns på vissa livsmedel för att hjälpa oss konsumenter att hitta de hälsosammare alternativen inom en viss produktgrupp. Nyckelhålsmärkta livsmedel är magrare och innehåller mindre socker och salt men mer fibrer än andra livsmedel av samma typ. För olika grupper av livsmedel gäller olika villkor. Nyckelhålsmärkt bordsmargarin får till exempel innehålla mycket mer fett än nyckelhålsmärkt mjölk. Men en nyckelhålsmärkt mjölk har alltså "bättre" innehåll än en mjölk som inte är nyckelhålsmärkt. Om man väljer en nyckelhålsmärkt vara vet man alltså att den är ett hälsosammare alternativ än motsvarande livsmedel som inte får nyckelhålsmärkas.

För att få märka livsmedel med nyckelhålet måste de uppfylla vissa villkor som bestäms av Livsmedelsverket. Villkoren - om hur mycket fett, fibrer, socker och salt ett nyckelhålsmärkt livsmedel får innehålla - bygger på Nordiska Näringsrekommendationer som är baserade på vetenskaplig forskning.


De regler som gäller för nyckelhålsmärkning just nu bygger på bestämmelser från år 2005. Jag fick precis veta i skolan att andra regler för nyckelhålsmärkning, av vissa produkter, kommer införas under 2009. Bland annat andra bestämmelser för nyckelhålsmärkning av mjukt bröd. I skrivande stund är reglerna för att nyckelhålsmärka mjukt bröd dessa:

* Brödet får ha en fetthalt på max 7 g fett/100 g bröd.

* Brödet får inte innehålla mer än 10 g mono- och disackarider (sockerarter) per 100 g.

* Natriumhalten i brödet får vara max 600 mg/100 g.

* Brödet ska innehålla minst 4,5 g kostfiber/1000 kJ av brödet. (Alltså 1,9 g kostfiber/100 kcal av brödet.)


De nya reglerna innebär stora förändringar och många många bröd (antagligen flera av dem du äter nu) kommer att mista sin nyckelhålsmärkning om inte tillverkaren ändrar sitt recept. De förändringar som görs är att mjukt bröd med nyckelhålsmärkning max kommer att få innehålla 5 g sockerarter. Alltså en halvering av sockret! Natriumhalten ska ner till (detta värdet är jag dock lite osäker på, men jag tror att det blir 200 mg) och brödet måste innehålla minst 5 g kostfiber/1000 kJ samt minst 25 % fullkorn. Detta är riktigt drastiska förändringar och det ska bli spännande att se vilka bröd som får ha kvar sin märkning, samt vad brödtillverkarna ger för respons på de ändrade reglerna. Jag tycker de nya reglerna känns bra. En gräns på ex. 10 g socker/100 g bröd som det är just nu, känns faktiskt väldigt högt. Mer nyttigt bröd i hyllan framöver alltså, hoppas jag! :)


Även om jag är trött på bröd just nu, så kommer det till att bli mer brödbak i helgen. Idag fick jag nämligen en liten burk med en surdeg av en kompis. Imorgon ska jag "mata" den och sedan ska jag baka surdegsbröd i helgen. Ska bli mycket spännande att testa på!
/Helena


Kommentarer
Postat av: Marie

Nää, tänk på att jag har ett par spruckna byxor i bakhuvudet, en bal jag vill kunna ha en klänning till och ett Gbg-varv som jag tänkte klara helskinnad, då måste man ju ta sig ut! Vi skulle väl ta det lugnt? Så skönt att inte känna pressen att någon vill köra hårt och man själv kommer att dööö... =o)

2008-11-14 @ 23:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback