Kamutvete

I lördags var jag ute och promenerade med tre kompisar och vi gick till Hågaby som är en ekologisk by belägen i Uppsalas utkant. Där finns en liten butik som säljer ekologiska, KRAV-märkta, rättvisemärkta och biodynamiskt odlade produkter. Det fanns många olika produkter och det var väldigt trevligt att gå runt där och titta. En produkt som hette "Kamutvete" såg så spännande ut i påsen, så jag var tvungen att köpa och testa den. Kamutvete använder man istället för pasta, ris, bulgur, etc.



Kamutvete kommer ursprungligen från Egypten. Det sägs att man hittade spår av Kamut i pyramiderna och att det sedan togs till Kanada och började odlas där. Numera odlas Kamut i alla fall bl.a. i Nordamerika. Namnet "Kamut" är ett gammalt egyptiskt ord för vete som betyder "Soul of the Earth".
Det som skiljer Kamut-vetet från "vanligt" vete är att Kamut är större och innehåller mer protein, vitaminer och mineraler än vetet. Kamut beskrivs att det ska smaka lite nötigt och sött, vilket jag nog kan hålla med om. Jag tycker smaken är ganska lik "matvete", men jag tycker Kamut är lite hårdare i konsistensen. Mycket tuggmotstånd, vilket jag gillar. Man blev hur som helst väldigt mätt av Kamutvete, upptäckte jag igår när jag för första gången tillagade och åt produkten. Man kan nog använda Kamut till allt möjligt - i risrätter, som tillbehör istället för ris, pasta o.s.v., och även i sallader och t.ex. i vegetariska biffar. Jag åt Kamutvetet med en kycklinggryta, vilket passade väldigt bra.

Kamutvetet jag tillredde skulle sköljas och sedan kokas i 45 minuter. Det finns dock Kamutvete i butiken (bl.a. Frebaco säljer ett KRAV-märkt Kamutvete) som skall koka endast i 10 minuter.


Källor: http://www.babajan.com, http://www.frebaco.se

Det kan vara kul att testa lite nya produkter ibland!

/Helena

Kommentarer
Postat av: Susanna

Det lät väldigt mumsigt om det smakade nötigt och sött! Ser väldigt gott ut också!

2008-11-11 @ 20:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback