Chokladföljetång Del 2 - Lindt Excellence - "A touch of sea salt"

Dags att recensera choklad nummer två som jag provat på, i min följetång där jag ska testa nya konstiga, intressanta och spännande chokladsorter/smaker som kommit. Jag ska ta reda på om smaken fungerar som choklad och om den är god. Jag kommer ge chokladen ett helhetsbetyg från 1-5 där 1= dålig, 2= sådär, 3=okej, 4=bra och 5=jättebra!

 

Lindt Excellence - "A touch of sea salt" blev jag väldigt nyfiken på att smaka när jag såg reklam för den i en tidning. Kan det verkligen vara gott att blanda in salt i choklad? Sen måste jag erkänna att förpackningen ser väldigt lockande ut, den är grymt snygg i lila och rosa nyanser!

En sak som jag dock snabbt upptäckte när jag köpt chokladen var att kakaoinnehållet i denna produkt endast är minst 47 %. Detta tyckte jag var lite förvirrande då det på framsidan står "Dark" med stora bokstäver. Visserligen är det så att för att en choklad ska få kallas "mörk" behöver den bara innehålla minst 35 % kakaomassa, men jag kan ändå känna att detta var lite vilseledande för konsumenten. Jag själv uppfattade det i alla fall som att den skulle innehålla typ minst 70 % kakao.

Saltflingor står för 0,3 % av innehållet (vilket känns väldigt lite när det ändå är namnet på produkten) samt så innehåller chokladen även tillsatt arom av vanilla. (ej riktig vanilj)

Chokladen var god och ganska krämig i sin smak. Dock kände jag inte av någon större mängd salt i den. Men det kanske egentligen är det som gör den god, för är salt i choklad verkligen gott? Detta choklad känns mest som ett knep att sälja choklad. Jag skulle lika gärna kunna ätit ett "vanligt" billigt choklad för jag känner knappt någon skillnad.

Pris: ca 22 kr för 100 g

Helhetsbetyg: 1

Next up! -
Marabou Premium "Figs & almond"
/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback