Chaite à la massajland

Dagen har varit en riktig pärs. Idag hade jag demonstrations-filmning vilket jag oroat mig inför i flera dagar. På det vaknade jag upp idag med fruktansvärd huvudvärk. 25 min cyklande till skolan i spöregn gjorde inte mitt humör bättre. När jag väl kom fram till skolan var jag helt plaskvåt om byxorna och jag fick gå runt barfota i skolan för att skorna var så blöta. Jag hade helt glömt bort hur mycket jag brukar frysa om vintern! Mina händer och fötter blir isklumpar så himla lätt. När jag fryser fungerar jag inte, kan inte tänka..

Hur som helst, inspelningen av demonstrationsfilmen gick bra! Skönt att det är gjort :) Jag demonstrerade hur man tillreder olika sorters te. Tänker inte berätta mer om vad som sägs på den 3 min långa filmen, för ni kommer att kunna se den framöver. Den kommer att läggas ut på min institutions hemsida, så framöver ska jag posta länken här.



Sainko gör Chai över öppen eld i sin lilla köks-lerhydda.

Chaite i massajland

Efter min te-demonstration kom jag och tänka på allt Chaite jag drack när jag under fem veckor förra våren bodde i en massajby. "Chai" är nog ganska vedertaget en benämning på indiskt te med kryddor i, och detta må vara det rätta, men i massajbyn kallade dem sin dryck för "Chai". Chai bestod av getmjölk med te och socker. Man kokade helt enkelt upp getmjölk, hällde i svarta teblad och lät dem dra. Fiskade upp tebladen och hällde en massa socker i! En kopp Chai, ca 1,5 dl, kunde innehålla säkert 2-3 msk socker. Denna dryck innehöll mycket energi, vilket var bra för massajerna då de inte har så mycket mat. Massajerna drack Chai flera gånger om dagen och de bjöd alltid på Chai när man besökte dem. Det är som en oskriven regel bland massajer - får man gäster så bjuder man på Chai. Även jag fick gång på gång laga Chai till alla massajer som med jämna mellanrum besökte mig och mina vänner i huset som vi bodde i. Om man någon gång glömde att bjuda på Chai kunde massajerna bli riktigt förolämpade.


 
Jag hjälper, så gott jag kan, till med morgonmjölkningen av familjens enda get.

Första gången jag drack Chai tyckte jag det var riktigt gott. Sött och lent i smaken :) Men sedan, när jag ibland blev tvungen att dricka det flera gånger om dagen, så tröttnar man lätt och blir trött på det. Men nu kan jag sakna det ibland, det söta goda chaiteet från massajland.


 
Chai med chapati (platt bröd) och stekt ägg. Sedan Mandazi, "friterade degklumpar", tilltugg till Chai.

/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback