Bönsallad med kronärtskocka

Detta recept har jag hittat grunden till i ett nummer av Ica-kuriren, men har sedan ändrat det lite. Jag blev så nyfiken på att laga mat med kronärtskocka i, för det har jag aldrig gjort, men kommer absolut att göra igen! En väldigt god bönsallad som känns lite festligare :) och man blir väldigt mätt!


Det kanske inte är den vackraste salladen, men den blev väldigt god!

 

Detta behövs till 2 portioner:

* 1 burk kronärtskockor

* lite olja

* 1 tsk tomatpuré

* 1 tsk balsamvinäger

* 1 burk cannellinibönor, sköljda och avrunna

* 10 körsbärstomater

* ca 1 dl svarta oliver

* 3 salladslökar

* 1 mozzarellaost (150 g)

* salt och svartpeppar

Gör så här:

Dela kronärtskockorna i mindre bitar och fräs dem i lite olja tillsammans med tomatpurén och balsamvinägern. Dela tomaterna i halvor, skiva salladslöken och dela mozzarellaosten i mindre bitar. Blanda sedan alla ingredienser i en skål och smaka av med salt och peppar.

Servera gärna med en skiva grovt bröd till. 

 

Denna bild på en Kronärtskocka tog jag i Madrids Botaniska trädgård i juni detta året.

/Helena


Kommentarer
Postat av: c

oh, detta verkade gott, måste jag testa, har en massa bönor som jag inte riktigt vet vart jag ska göra av, så det borde sitta fint. Kan dessutom avnjutas med morotsbullarna, bakade dem igår igen, fast de blev godare förra gången, nu gjorde jag utan vetemjöl, förra gången hade jag typ nån dl.

2008-11-04 @ 17:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback