Äppelmos

Jag blev i helgen inspirerad av en nära vän som gjort äppelmos, och tänkte att jag skulle göra en sats själv eftersom dessutom min hemlagade hallonsylt precis tagit slut. Det är jättelätt att göra äppelmos, min kompis hjälpte mig och tipsade hur jag skulle göra.


 

Ingredienser:

* ca 8 äpplen (jag använde Cox orange)

* 1 dl vatten

* ev. socker (jag använde ¼ dl)

* 1 krm natriumbensoat + 2 tsk till sterilisering av burkar


Gör såhär:

Skala och klyfta äpplena. Lägg dem i en gryta med vattnet och koka upp. Mosa sönder äpplena allt eftersom och låt det hela koka ca 20 min. Rör i ev. socker under kokningen. När äppelmoset kokat färdigt tar du 1 krm natriumbansoat och rör ut i en matsked av moset. Rör sedan ner det och blanda med moset i grytan.

Värm 2 dl vatten och tillsätt 2 tsk natriumbensoat. Skölj de glasburkar du ska lägga moset i, med denna lösning.

Häll moset i burkarna. Klart!
(Man kan naturligtvis göra utan konserveringsmedel också. Man kan ju ex. frysa en del av moset istället.)


Vilken är er favoritäppelsort? Mina favoriter är för tillfället Ingrid Marie (söt, frisk och saftig) samt Pink Lady (syrlig, fast). Pink Lady är ju också ett äppelsortsnamn som passar mig bra :) Men jag köper inte dem så ofta då de är ganska dyra och transporteras långt ifrån. Nu under hösten får man passa på att köpa svenska äpplen då de är både billigare och bättre ur ett miljömässigt perspektiv.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Mamma

Åååh! Nu kände jag mig lite lat! Jag skrev precis upp äppelmos på inköpslistan. Jag borde naturligtvis göra egen. Susanna har ju dessutom tjatat hela hösten om att egen äppelmos är godast. KRAAAAM på Dig!

2008-11-09 @ 11:01:57
Postat av: ..Thess..

Jag fick äppelmos i förra veckan av mamma, fast hon gjorde utan konserveringsmedel så jag har små byttor i frysen att ta fram till gröten! :) Hur är Cox Orange som äpple?

Kram!

2008-11-09 @ 12:17:15
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Helena

Cox Orange som äpple var faktiskt väldigt goda. Lite syrliga. Tyvärr lite vattniga. De ser rätt tråkiga ut, dock godare än vad de ser ut o va!

2008-11-10 @ 18:07:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback