Saffran - "det röda guldet"

Saffran,
som är den dyrbaraste av alla kryddor, kallas ofta för "det röda guldet". Saffranet kommer från en krokusväxt med blåvioletta blommor. Det är pistillen i krokusen som innehåller ett gult färgämne och en eterisk olja, som blir saffran. Det krävs upp till 200 000 krokusar för att utvinna ett kilo torkad saffran. Plockandet och rensandet av krokusarna görs dessutom för hand. Varje år produceras ca 300 ton saffran. De länder som producerar mest saffran är Iran, Spanien och Indien.


Paella, en spansk rätt med saffran i. Denna bild är tagen i Madrid sommaren 2008.

Igår köpte jag ett halvt gram saffran för 16 kr, vilket innebär 32 000 kr/kg. Saffran kan dock variera i pris beroende på kvalitén. Det finns fyra olika klasser av saffran som baserar sig på dess färgmättnad, elasticitet, färskhet, och helhet.

Saffran är ju en krydda som de flesta förknippar med jul och lussekatter (recept nedan). Men man kan också använda saffran i matlagning, ex i den spanska rätten Paella eller i den franska fisksoppan Bouillabaisse. Men eftersom saffran är så dyrt används ibalnd billigare varianter på restauranger. T.ex. färgtistel eller gurkmeja. De ger också en väldigt gul färg, men kan inte ersätta saffran i smaken. Saffran innehåller mer än 150 doft- och aromämnen.

I de doser som vi använder oss av saffran råder ingen fara, men egentligen är saffran giftigt. I för höga doser är det rent ut sagt livsfarligt. Man skall därför se till så att små barn inte får i sig saffran och heller inte mata ex. hunden med lussebullar. De kan bli sjuka. Saffranets giftighet har jag faktiskt själv fått prova på. När jag var tre år och bakade lussekatter åt jag lite väl mycket av degen. Dagen efter hade jag utslag över hela kroppen och hög feber. Jag avråder er alltså från att provsmaka degen (trots att den är väldigt god) i för stora doser!


Imorgon får ni ett recept på en saffranskaka! :)

/Helena


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag köpte ett halvt gram för 23 kr i helgen!! Dock var det i min dyra coopnära på gatan eftersom jag glömt köpa innan... hehe

2008-12-02 @ 21:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback