Morots- och saffranskaka

Efter gårdagens fakta om saffran tänkte jag bjuda på recept på en saffranskaka. Otroligt god och saftig blev den! Och jag älskar ju smaken av saffran. Mina kompisar tyckte också den var jättegod :)
Receptet hittade jag på Arlas hemsida, sedan har jag som vanligt ändrat lite i det!

Ingredienser:
* 50 g margarin
* 0,5 dl vaniljkessella
* 1 dl rörsocker
* 1,5 dl strösocker
* 1 pkt saffran, 0,5 g
* 3 ägg
* 2 morötter (ca 250 g)
* rivet skal av en halv apelsin
* 1 dl fullkornsvetemjöl
* 2 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
Garnering:
* Vaniljkessella
* Kanel

Gör så här:
Smält margarinet och blanda med sockret och vaniljkessellan. Rör ner saffran och äggen. Riv morötterna fint och blanda ner i smeten med resten av ingredienserna. Smöra och bröa en form med löstagbara kanter. Häll i kaksmeten i formen och grädda i 175 grader i ca 40 min. Innan kakan skall serveras brer du vaniljkessella ovanpå och siktar sedan över kanel. Mums!

 
Otroligt snygg gul färg på denna kaka! Såhär såg den ut före och efter dekorering med vaniljkessella och kanel.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Susanna

Den verkade väldigt smaskig!

2008-12-03 @ 22:47:49
Postat av: C

Kanske något för min korridor? :)

2008-12-03 @ 23:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback