Struvor

Jag försöker samla min familjs alla klassiska julrecept på bloggen så att de finns här, och först ut är struvorna! Struvor gör vi en gång om året, på julaftons förmiddag och det är alltid min storasyster som gör dem. Själv är jag inte superförtjust i dem, men det är ändå lixom ett måste att de skall finnas där på julfikat :)
 
Ingredienser (ca 20 st):
* 1 äggula
* 2 msk strösocker
* 1 dl grädde
* 1 dl mjölk
* 2 dl vetemjöl
Fritering:
* kokosfett
 
Gör så här:
Blanda alla ingredienserna till smeten och rör till en jämn smet.
Hetta upp kokosfettet långsamt i en tjockbottnad kastrull. Bara så mycket att det kan täcka struvorna. Testa att frityren är tillräckligt varm genom att lägga i en liten vit brödbit. När det puttrar om den och den blir guldgul, så är det dags att börja fritera. Man behöver ett struvjärn för att göra struvorna.
Låt struvjärnet bli varmt i fettet, droppa av, och doppa sedan i smeten. Doppa ner smeten i grytan. Låt den sitta kvar på järnet en stund tills den stelnat. Lossa den sedan från järnet med en gaffel och låt den fritera tills den blir guldgul, tar ca 1 min. Ta upp struvan och låt den rinna av på hushållspapper. Upprepa proceduren tills all smet friterats.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback