Glutenfria scones

Bjöd min kompis på fisk- och saffranssoppa för ett tag sedan. Till soppan bakade jag scones och eftersom min vän är glutenintolerant, fick det bli en glutenfri variant. Det kan ju vara lite svårt att lyckas med glutenfri bakning, fram för allt att det blir för torrt. Men dessa blev riktigt saftiga! Jag hade tom med en scones som färdkost på bussen dagen efter, och den var fortfarande saftig och god!
 
Receptet på soppan hittar ni här: Fisksoppa med saffran
 
Ingredienser (ca 6 st):
* 50 g margarin eller smör
* 8 dl glutenfri grov mjölmix (jag använde mig av Finax)
* 1 tsk salt
* 4 tsk bakpulver
* 2 dl mjölk
* 1 dl kvarg
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda samman mjöl, salt och pakpulver och tillsätt margarinet som du finfördelar och arbetar samman med mjölet. Tillsätt sedan kvarg och mjöl och arbeta samman till en deg. Forma ca 6 st runda bollar, lägg på plåt och platta till dem. Skär två skåror i varje (så att varje kaka har fyra delar) samt nagga alla scones med en gaffel.
Grädda i ugnen i ca 10 min.
 

Kommentarer
Postat av: Therese

Å vad bra att receptet på soppan kom här! Den ska göras igen :) Och tack snälla du för att du bakade scones!!

2013-02-19 @ 11:26:03
Postat av: Annie

Tack för receptet, ska prova dem nu till helgen!

2013-02-20 @ 13:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback