Bajadera chocolate cake

Någon av er läsare som varit i Kroatien? Då kanske ni har smakat de små chokladbitarna "Bajadera" av den Kroatiska chokladtillverkaren "Kras". Denna veckan har jag haft "internationell vecka" då jag lagat lite utländska rätter och till idag, fredag, tänkte jag att det skulle bli någon kaka. Så imorse bakade jag en kaka som kallades för Bajadera choklad-tårta - som alltså var inspirerad av den kroatiska chokladbiten.
 
Kakan blev sjukt god! Det är inte ofta man bakar något som verkligen känns "WOW", men idag hände det alltså! Den var dessutom lätt att baka och tog inte alls lång tid. Denna kommer jag absolut att göra fler gånger!
 
Ingredienser (ca en gratängform):
* 200 g kex/kakor (ex. mariekex eller digestive)
* 3,5 dl walnötskärnor
* 3 dl socker
* 100 g margarin eller smör
* 0,5 dl vatten
* 85 g mörk choklad
Glaze:
* 100 g mjölkchoklad
* 3 msk socker
* 2 msk vatten
* 50 g margarin eller smör
 
Gör så här:
Mixa kex och nötter i en matberedare/mixer tills det bara är småsmulor kvar. Lägg socker, vatten och smör i en kastrull och värm på platta tills allt smält samman. Rör samman. Blanda sedan smör-blandningen med kexen och rör runt. Dela smeten i lika delar och lägg i två olika bunkar. Smält den mörka chokladen i vattenbad alt. i micron. Blanda den smälta chokladen med ena delen av kex-smeten. 
Kakan ska nu få tre lager samt glaze. Börja med kex-smeten utan choklad i. Dela den i två lika delar. Tryck ut ena delen i en bakpappersklädd gratängform/rektangulär form (ca 15x25 cm) till en botten. Ta sedan kex-smeten med choklad i, och tryck ut allt i formen till lager nr två. Ta sedan resten av kex-smeten och tryck dit ytterligare ett lager. Sedan skall glazen på ovanpå. Den får du genom att lägga choklad, socker, vatten samt margarin i en kastrull och värma på. Rör tills allt är smält och du får en slät och fin smet. Häll ovanpå kakan. Ställ sedan kakan kallt att svalna i kylen. Skär i rutor i önskad storlek. 
 
Nu ska jag gå och ta en bit till :-)
 

Kommentarer
Postat av: Susanna

Ser UNDERBAR ut!!

2013-02-24 @ 15:47:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback