Knäckiga kryddkakor

Dessa är verkkligen helt fantastiskt goda!!! Och de är inte torra som de ser ut, utan karamelliga. Verkligen en ny favorit för mig! Och det var länge sedan jag åt något med kardemumma eftersom det inte är så vanligt här, så det var ett gott återseende. Mamma hade med sig kardemumma till mig när hon var och hälsade på för några veckor sedan. Pärlsockret och sirapen är föresten också ifrån Sverige.

Ingredienser:
* 2,5 dl vetemjöl
* 1 dl socker
* 1 tsk malen ingefära
* 1 tsk kardemumma
* 0,5 tsk bikarbonat
* 2 msk ljus sirap
* 100 g margarin
* ev. ägg + pärlsocker
 
Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt sedan sirap och margarin. Arbeta samman till en deg. Dela degen i tre delar och rulla till tre avlånga korvar, lika långa som en  plåts långsida. Lägg korvarna på en plåt med bakplåtspaper. Platta till dem något med en gaffel. Ev. pensla med lite ägg och strö över pärlsocker. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 10 min. Låt svalna lite, men skär sedan i sneda bitar innan kakan stelnat helt.
 

Kommentarer
Postat av: NinaS.

Åh, de där är ju underbart goda kakor. Brukar de inte kallas för kolasnittar ibland? Har aldrig provat att göra dem med kardemumma, måste verkligen testas!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback