Indisk gryta med garam masala

Eftersom jag åker till Indien på lördag tänkte jag att det vore kul att ladda upp lite med Indisk matlagning! Därför lagade jag och min syster till den här Indiska grytan med bl.a. garam masala, ingefära och grönsaker. Jättegod och smakrik! Något som också överraskade positivt var att de rostade senapsfröna, som man skulla ha ovanpå, var jättegoda! Vi tänkte först skippa dem, men det var tur att vi tog med dem till slut ändå! Rosta senapsfrö har jag absolut inte gjort för sista gången!


Ingredienser (3-4 port):
* 600 g blomkål (ca ½ huvud)

* 1 purjolök

* 2 morötter (ca 140 g)

* 5 potatisar (ca 400 g)

* 2 vitlöksklyftor

* 2 msk rapsolja

* 4 tsk garam masala-krydda

* 2 tsk gurkmeja

* 7 dl grönsaksbuljong (en tärning + vatten)

* 2 msk riven ingefära

* 240 g kikärtor (ca 1 st konservburk)

* Salt och peppar

* 1 st limefrukt

* 1 tsk socker

Garnering:
* 3 msk senapsfrö

Gör så här:
Skär blomkålen i små buketter. Skala potatis och morötter. Skär purjolök i strimlor. Skär morötter och potatis i cm-tjocka skivor/bitar. Skala och hacka vitlöken. Hetta upp oljan i en kastrull. Fräs garam masala och gurkmeja i olja på svag värme någon minut. Tillsätt grönsakerna, buljong och ingefära. Koka sakta i ca 15-20 min, eller tills potatisen är mjuk. Lägg i kikärtorna och låt bli varma. Smaksätt med salt och peppar, pressad limesaft och socker.
Rosta senapsfröna i en torr het stekpanna, när de ”poppar” är de klara. Strö över rätten vid servering.

Servera även rätten med en klick matyoghurt. Mango chutney kan också vara gott att ha till.


Kommentarer
Postat av: Therése

Vad gott det verkar, nu blev jg intresserad av rostade senapsfrön! Det blir nog populärt i hemmet :)

2012-03-09 @ 10:25:35
URL: http://theresefh.blogg.se/
Postat av: Erica

Oh, det där ser väldigt gott ut och låter väldigt gott! :-) Det kanske är någonting jag bör testa. =)



Svar: Ja, visst var det fint? :-D Det var en present som jag uppskattade väldigt mycket.

2012-03-14 @ 17:11:27
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback