Saffrans- och vitchoklad-kladdkaka med lakrits

TACK för alla era tips på saker att baka, då jag i fredags led av idétorka men var sugen på att baka något!! Vad blev resultatet till slut då? Jo, jag bakade den här: Saffrans- och vitchoklad-kladdkaka med saltlakrits i! Mums, säger jag bara. En spännande och lite annorlunda kombination!


Ingredienser:
* 50 g margarin
* 100 g vit choklad
* 2 st ägg
* 2 dl socker
* 1 msk vaniljsocker
* 1,5 dl vetemjöl
* 0,5 g saffran
* 10 st lakritsfiskar
* (vill man ha lite extra gul färg på kakan kan man tillsätta någon droppe gul karamellfärg)

Gör så här:
Smält margarinet och låt svalna. Smält också den vita chokladen, ex. i vattenbad. Blanda samman socker och ägg. Blanda vaniljsocker, vetemjöl och saffran och blanda sedan ner detta med äggen och sockret. Blanda till sist i margarinet och den vita chokladen. Rör runt ordentligt. Klipp lakritsfiskarna i småbitar direkt ner i smeten. Blanda, och häll sedan allt i en smörad och bröad rund form med löstagbar bottnen.
Grädda i ugnen på 150 grader i ca 35 min.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Marie

Hur kommer det sig att du använder margarin och inte smör?

2012-01-25 @ 16:38:59
Postat av: Elina

låter riktigt gott!

2012-01-25 @ 20:28:04
Postat av: Katarina

Låter helt supergott!

2012-01-26 @ 01:59:34
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Susanna

Ser supersmarrig ut!

2012-01-26 @ 20:03:21
Postat av: Tess

Åh vad smaskigt!

2012-01-26 @ 23:10:06
URL: http://Http://Theresiast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback