Lite mer om mig

För ett tag sedan fick ni ställa lite frågor om det var något ni undrade om mig, Helena, som skriver Matresan. Nu tänkte jag besvara lite frågor.

Någon ville också se en bild på mig, så här kommer en ny sådan:

Jag på nyårsafton.

Vilka är dina fem julfavoriter på julbordet?
Hmm, faktiskt är jag inte jätteförtjust i julmat, men på julbordet gillar jag nog brysselkål mest och mammas köttbullar. Annars är jag nog mer i kakburkarna på julen, favoriterna där är lussekatter, saffranstryfflar och knäck!

Vilken är din favoriträtt, dryck, kaka, godis etc?
Min favoriträtter är: Jag gillar så himla mycket mat! Men lax är alltid gott, och olika kycklinggrytor.
Mina favoritdrycker är: Kaffe (!), vatten, vin (gärna mousserande).
Mina favoritkakor är: Vit kladdkaka med lakrits i och Millionaries shortbread
Favoritgodis: Vit choklad, lakrits och sura godisar

Hur gammal var du när du började intressera dig för kost och hälsa?
Jag började träna löpning när jag var 13 år, för att jag ville ha en bra tid på skolans löptest. Då upptäckte jag att det var otroligt kul att träna mot klockan, och jag blev helt biten med löpningen. Ett år senare började jag med orientering och tyckte det var jättekul. Ungefär när jag var 17-18 år så började jag också intressera mig för kostbiten. Sen har det gått lite i perioder. Innan jag pluggade till dietist så läste jag Afrikakunskap, och då var planerna att kanske vidareutbilda mig inom något liknande. Men sedan bestämde jag mig till slut för att bli dietist. Och jag vet inte riktigt varför egentligen. Men förmodligen för att hälsobiten med träning och kost intresserat mig.

Vad skulle du bjuda på i "Halv åtta hos mig"?
Hmm, det har jag faktiskt tänkt på många gånger, men det är klurigt. Till förrätt skulle jag nog göra "Creme Ninon" (grön ärtsoppa) med lite laxbitar. Sedan skulle jag nog göra Kyckling inlindad i parmaskinka, med en sås av balsamvinäger. Och till det ugnsrostade rotsaker (palsternacka, rödbeta, potatis, morot). Sedan skulle jag nog göra vitchoklad-kladdkaka med lakrits i till dessert, lite vispad grädde till det.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Tjej, 16

Hej! Jag får jättetont i magen när jag äter vissa saker, framförallt frukt (banan är en riktig katastrof). Jag undrar om du har någon aning om varför det blir så, om det är vanligt (framförallt med bananen, googlade utan vidare resultat men såg ändå att det kom upp tidigt i sökfältet)? Andra saker jag reagerar på är potatisbullar med lingonsylt, pannkakor med sylt, risgrynsgröt, pasta, potatis, ris. Det är jättebobbigt. Det har inte alltid varit såhär utan blivit så efter anorexi-perioder. Vad har jag gjort med min kropp?

2012-01-13 @ 15:11:18
Postat av: Tess

Rolig & trevlig läsning! :) Trevlig lördag på dig!

2012-01-14 @ 16:18:41
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback