Läsarfråga om viktminskning

Läsarfråga:
Har en fråga! Jag vill gå ner i vikt och undrar ifall 1000-1200 kcal dagligen är okej att äta? jag tränar två gånger i veckan. Jag väger 65 och är 1.55 cm, jag vill väga 55-50kg. Tacksam för svar. /Ann

Svar:
Hej Ann! Ditt mål att gå ner till 50-55 kg tycker jag är ett rimligt mål för dig, då det ligger inom "normalvärdena" för BMI. Det bästa sättet att gå ner i vikt är att kombinera motion med att man äter lite mindre. Att du tränar 2 ggr/vecka är bra, försök att lägga in lite promenader och vardagsmotion också!
Din fråga angående kalorimängd skulle jag svara Nej på. Visst är det OK att äta så lite om man vill gå ner i vikt, men det kan vara svårt att få i sig alla näringsämnen man behöver. Dessutom, är det en väldigt liten mängd kalorier. Risken är då att du blir "besatt" av mat. Det kan man bli om man drar ner alldeles för mycket, att man inte kan sluta tänka på mat. Det finns också en risk att man aldrig blir mätt under dagen och sedan överäter på kvällen.
Jag tycker du ska satsa på att gå ner långsamt. Sätt ett mål att nå din målvikt om ett halvår. Och satsa på att äta ca 1600-1800 kcal/dag + motionera. Om du kan hålla det så kommer du sakta men säkert gå ner i vikt, och det blir lättare att hålla den dieten, då den inte är någon "svältdiet". Tänk på att äta varierad, bra och mättande mat.

Lycka till!


Har du också en fråga? Ställ den under "FRÅGELÅDAN"  här till vänster i listen.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback