Läsarfråga: Är Kaviar och Majonäs nyttigt?

Fick två frågor av olika personer om två livsmedel, nämligen kaviar och majonnäs. Och jag tänkte att jag slog ihop detta inlägg och skrev om båda.

Läsarfrågor:

Är kaviar nyttigt?

Är majonnäs nyttigt?

Kaviar:
Kaviar innehåller ganska mycket fett (ca 15-35 % beroende på vilken man väljer), men fettkvalitén (sortens fett) är hyfsat bra. Bra ämnen som kaviar innehåller är att det innehåller bra med ex. vitamin B12, Selen och även lite D-vitamin. Men om man tänker ex. Kalles kaviar, så är det så att kaviar innehåller en hel del socker och salt! Om de uppgifter jag hittat stämmer så innehåller 1 msk kaviar mer än ¼ av all Natrium vi skall max få i oss under en dag. Det är alltså väldigt mycket salt!

(Faktan baserar sig på de kaviars jag har haft tillgång att se näringsdeklaration på.)

Majonnäs:
Det finns många olika sorters majonnäs. Den riktiga majonnäsen innehåller massor av fett, ex 80-90 %, medan det nu på senare tid även kommit lättmajonnäs och nästintill fettfri majonnäs. Fettkvalitén på majonnäs är dock väldigt bra, en liten del mättat, en del enkelomättat och en större del fleromättat fett. För övrigt innehåller majonnäs lite B12 och vitA, men i övrigt inte så rikt på vitaminer och mineraler. Innehåller mindre salt och socker än kaviar. Lättmajonäsen innehåller mindre fett men även mindre näringsämnen. Den nästinpå fettfria majonnäsen innehåller betydligt mindre näringsämnen än de andra majonäserna, och aningens mer socker.

Majonnäs med hög fetthalt innehåller alltså väldigt mycket energi också! 100 g majonnäs med fetthalt 80% innehåller 100 kcal/msk!!!

(Faktan baserar sig på de majonnäser jag har haft tillgång att se näringsdeklaration på.)

Nyttigt?

Som med alla livsmedel gäller: Lagom är bäst! En msk kaviar på smörgåsen då och då, eller 1 msk majonnäs i röran till bakad potatis då och då är helt okej! Dock skulle jag inte rekommendera att man har kaviar på varje smörgås eller äter en massa majonnäs varje dag. Lagom och en variation i vad vi äter, är alltid bäst!

Om jag dock skulle nämna när man skall se upp lite extra med dessa produkter är vad gäller Kaviar; om man behöver minska på saltintaget. Och majonnäs; om man behöver dra ner på fett och kalorier. Då skall man kanske undvika dessa produkter helt!


Har du också någon fråga? Lämna den i FRÅGELÄDAN här till vänster i listen!

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback