Gulash-soppa

Gulash-soppan förknippar man med Ungern. Och kanske är det därifrån den kommer från början... men faktiskt äter man Gulash lite överallt nere i Östeuropa och på Balkan. T.ex. i Kraotien är Gulashen även där en del av den inhemska maten. I Kroatien lagar man ofta Gulash, och en särskild tradition är att äta den kring nyår.

Här om dagen gjorde jag också Gulash. Efter recept ifrån en vän ifrån Kroatien. Dessutom hade jag paprikapulver och tomat/paprika-purée ifrån Ungern när jag var där i somras, som jag använde i maten! Så det gjorde det extra kul att även få använda lite sådana ingredienser som jag köpt på mig.


Ingredienser (ca 4-6 port):
* 3 st gula lökar
* 1 st vit (eller gul) paprika
* 2 st morötter
* ca 400-500 g grytbitar av nöt eller gris
* 4 st potatisar
* 3 st vitlöksklyftor
* 2 msk paprikapulver (sweet)
* 2 msk tomat/paprika-puré
* 2 st köttbuljongtärningar
* salt och peppar
* vatten
* 2 msk vetemjöl
* en skvätt rödvin om man vill

Gör så här:
Hacka löken och paprikan smått och fräs den sedan i en stor gryta i lite olja. Fräs på låg värme i ca 10 min, lägg sedan ner morötterna som du skivat i små slantar. Fräs ytterligare 10 min. Blanda sedan ner grytbitarna och sänk värmen lite på plattan, sätt på locket på kastrullen och låt allt puttra i ca 30-40 min. Hacka under tiden potatisen i tärningar/bitar och hacka också vitlöksklyftorna. När kött och lök puttrat färdigt lägger du ner potatisen i grytan och fyller upp med vatten så att allt täcks med vätska. lägg även ner halva mängden vitlök. Lägg också i paprikapulver, tomatpuré, buljongtärningar och lite salt och peppar. Låt allt koka i ca 30 min. Häll på lite mer vatten om allt för mycket kokar bort. Lägg mot slutet ner resten av vitlöken i grytan och blanda även ner ca 2 msk vetemjöl.
Om man vill kan man också tilsätta en skvätt rödvin i grytan. Smaka av och se om det behövs mer kryddor! Vill man ha soppan starkare kan man tillsätta lite chilipulver också.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Annas Gröna Kök

2012-01-12 @ 13:55:21
URL: http://a
Postat av: Annas Gröna Kök

Oj va kul med en blogg som tar upp matkultur! Ska jag börja läsa för lite inspiration :)

2012-01-12 @ 13:56:49
URL: http://annasgronakok.wordpress.com/
Postat av: Emmsi

Åh vad god den ser ut! Har aldrig gjort gulaschsoppa men det borde jag ta och göra snart. Verkade ju inte så krångligt ändå!

2012-01-12 @ 14:02:54
Postat av: Anonym

Kul att prova lite mat ifrån andra länder :)

2012-01-12 @ 15:41:00
Postat av: Louise

Mums!

2012-01-12 @ 16:02:21
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ser mumsig ut :)))

2012-01-12 @ 16:56:00
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Vi har ett café här i stan som gör en megagod gulash men måste börja göra mer sånt själv :D

2012-01-13 @ 11:00:57
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback