Bublanina (Tjeckisk kaka)

Min tjeckiska van Kamila och jag traffades har om dagen for att baka ihop. Sa da gjorde vi den tjeckiska kakan Bublanina. Jag alskar ju att baka och det gor Kamila ocksa, och roligare ar det ju att baka ihop, och sa far jag ocksa lara mig att baka tjeckiska kakor!
 
Recept pa Bublanina:
* 2 st agg
* 2 koppar vetemjol
* 1 fpk bakpulver
* 1 fpk vaniljsocker
* 1 kopp socker
* 1 kopp mjolk
* 1/2 kopp olja
* frukt, ex. plommon och aprikoser
 
Gor sa har:
Blanda samman alla ingredienser till degen och hall den i en smorjd och broad langpanna. Karna ur frukten och skar ex. plommon och aprikoser i halvor. Lagg frukten i degen och gradda i 200 grader i ugnen ca 15-20 min, tills den blivit lite brun och "fastare".
 
Kakan avnjots sedan med en kopp te under tiden som vi ovade tjeckiska. Riktigt trevligt :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback