Fördelarna med motion - Del 1: Motion & Stress

Jag läser just nu en kurs i ”Motions- och hälsopsykologi”, och det är en väldigt intressant kurs. Därför tänkte jag börja med en följetong där jag tar upp fördelarna med motion och fysisk aktivitet. Och jag börjar med Motion kopplat till Stress.



Jag är själv en av dem som tränar just för att minska stressen. Om jag känner mig stressad kan det hjälpa att springa en runda. Då kan jag slappna av bättre efteråt, och jag kan också rensa tankarna då jag får en stund för mig själv i löpspåret.

Många undersökningar har dock visat, att de som är stressade överlag motionerar mindre än de som inte är stressade. Alltså, dem som egentligen skulle behöva motion för att lindra stressen, är de som i minst utsträckning tränar. Detta kan dels förklaras med den kanske upplevda tidsbristen många stressade har. Men det kan också vara så att de som är mindre stressade (och motionerar mer) är mindre stressade – just för att de tränar. Träning förebygger alltså stress!

 

Inte all stress är dålig för oss. Vi människor behöver lagom med stress för att fungera bra, vi behöver utmaningar och händelser i livet. För mycket att göra blir till negativ stress för oss, men även då vi har för lite att göra – får för lite stimulering – det skapar också ohälsa. Så det gäller att ha en lagom nivå av stress för att vi ska fungera bra.

 

För att förstå varför motion är så bra för att förebygga/motverka stress, så ska jag förklara det från början.

Vi människor är konstruerade så att förr i tiden, då det uppkom en fara (ex. man såg ett farligt djur), så får vi ett stresspåslag, en fysiologisk stressreaktion. Puls och andning ökar, blodet drar sig ifrån de ytliga blodkärlen och strömmar till musklerna – så att man ska kunna springa eller slåss. Detta gör att musklerna blir spända. Spända bukmuskler skyddar de inre organen och spända nackmuskler gör oss uppmärksamma på att hitta hot i omgivningen. Vi utsöndrar hormoner i som gör oss aktiva och alerta och mer tåliga för smärta. Matsmältningsprocessen avstannar, all energi är koncentrerad till att ”fly” eller ”fäkta”.

Precis samma process sker med oss människor idag, precis som hos personen som sprang ifrån ett farligt djur, för flera hundratals år sedan. Men numera är det oftast inta farliga djur som sätter igång stressprocessen i kroppen, nej nu handlar det om tankar, måsten, krånglande datorer, stopp i trafiken, kommande tentor etc. Det är inte längre livshotande händelser. Det är svårt att springa ifrån tankar och krav, och ofta ansamlas de alla och stressen blir värre och värre. Vi får heller inte den naturliga urladdningen längre. Förr, då stressen slogs på (ex. av det farliga djuret) så sprang man eller slogs och fick en naturlig ”urladdning”. Då blev kroppen ”lugnare” igen. Men nuförtiden saknas den urladdningen. Det är inte konstigt då, att förstå att man kan bli sjuk av för mycket stress. Spänd nacke alldeles för länge är ju ex. inte bra. Och det är också lättare att förstå, efter denna förklaring, varför motion och fysisk aktivitet kan verka stressdämpande.

Studier har också visat, att tränade personer återhämtar sig snabbare från stress och att de inte i lika stor utsträckning drabbas av stressrelaterade sjukdomar. Regelbunden träning ger också sänkt vilopuls och blodtryck vilket också gör att en viss arbetsbelastning blir mindre belastande för en vältränad person än än icke vältränad, avseende ex. hjärtfrekvens och utsöndring av stresshormon.

Däremot, kan jag också tillägga att FÖR mycket träning kan naturligtvis också vara negativt för vår kropp. Men det är inte lika vanligt idag.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud vad bra skrivet! Har en fråga, till frukost har jag börjat äta gröt, dock kan jag inte få ner havregrynsgröt eller den med fiber. Isåfal måste jag hälla i flera matskedar sylt. Men jag kan äta mannagryns gröt eller grahamsgröt med lite bär bara. Undrar om det är okej att äta manna och grahams gröt till frukost? Är det nyttigt och bra? Tacksam för svar.

2012-04-07 @ 17:23:07
Postat av: Tess

Superintressant ju! :)

2012-04-07 @ 20:07:47
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Tack för ett superbra inlägg för oss stressade människor!

Jag undrar bara, finns det även kost som gör oss mindre stressade? Det har man ju hört, men jag vet inte riktigt vad man ska tro på nu för tiden...

Kram!

2012-04-09 @ 09:25:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback