Davosgröt

Här om dagen testade jag att göra så kallad ”Davosgröt” till frukost, det har jag aldrig gjort innan.



 

Hur gör man?

Kvällen innan frukosten så blandar du 1 dl havregryn med 2 dl yoghurt/fil. Rör runt och låt sedan stå och svälla i kylen över natten.

Man kan välja smaksatt eller naturell fil/yoghurt. Lägga i kryddor om man vill (ex. kanel, pepparkakskrydda) och även ha i ex. russin nötter eller torkad frukt.

 

 

Jag tog bara 1 dl havregryn och blandade med 2 dl persiko- och vaniljyoghurt. Det åt jag sedan tillsammans med tärnad banan och russin.

 

Jag tyckte gröten var god, men skulle ändå säga att jag föredrar havregryn för sig och yoghurten för sig. Men detta blir ändå en frukost jag kommer att göra om! 1-2 ggr/vecka äter jag nämligen frukost på bussen eller tåget då jag jobbar i en annan stad, och jag har tyckt det varit lite besvärligt med filmjölk eller med gröt (eftersom jag vill ha mjölk på) att det blir blaskigt och ibland även runnit ut ur matlådan i väskan… inte så kul. Men denna lösningen med Davosgröt blir ju perfekt för frukost på buss/tåg! Och superbra att jag kan förbereda det kvällen innan!

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Maxine

Ääääälskar davosgröt!

2011-10-13 @ 20:38:16
Postat av: Tess

Davosgröt är gott! Men nu till höst/vintern regerar ändå en skål varm havregrynsgröt :)

2011-10-13 @ 21:14:21
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback